Hizb-ut-Tahrir skal ikke gøres til martyrer
139 kommentarerI november 1939 anmodede den konservative politiker Carsten Raft daværende statsminister Thorvald Stauning om at forbyde Danmarks Kommunistiske Parti (DKP). Et ønske som Raft langt fra stod alene med. Baggrunden var Sovjetunionens nært forestående invasion af Finland. På trods af, at DKP solidariserede sig med Sovjetunionen – der kort forinden havde indgået en ikke-angrebspagt med Nazi-Tyskland – og var tilhængere af at omstyrte demokratiet og indføre proletariatets diktatur, afviste Stauning Rafts ønske. Ikke af sympati for DKP for Stauning var ”enig med det ærede medlem Hr. Carsten Raft i hans stilling til det kommunistiske parti”. Men fordi et forbud ifølge Stauning ville ”give kommunisterne det martyrium, som de var ude efter, og som var deres eneste ønske“.
Staunings ord er værd at komme i hu i disse dage, hvor politikere ønsker at forbyde den fundamentalistiske organisation Hizb-ut-Tahrir (HuT), samt at forhindre samme i at holde et møde på det Kongelige Bibliotek. Det er ikke første gang, at politikere søger HuT forbudt. Men ved to lejligheder har Rigsadvokaten afvist, at der var fornødent grundlag for et sådant forbud. Det seneste krav om forbud skyldes HuTs invitation til et debatmøde om Afghanistan. På forsiden af invitationen er et billede af Afghanistan med kister med svenske, norske og danske soldater. Af teksten fremgår det bl.a., at HuT vil
“sætte fokus på pligten til væbnet modstand for muslimerne i Afghanistan og omegn. Vi anser denne modstand som fuldt ud legitim. I den sammenhæng vil myndighedernes forsøg på at kriminalisere eller intimidere enhver krigsmodstander også blive belyst…Vi har alle sammen et ansvar! Det er islamisk set uacceptabelt at være passiv og det er ikke tilstrækkeligt bare at være imod krigen på det moralske plan”.
HuT’s udtalelse kan læses som en opfordring til at bekæmpe danske soldater i Afghanistan. Men spørgsmålet er, om udtalelserne er og bør være ulovlige?
Der er en række bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed, der muligvis er anvendelige, men spørgsmålet kompliceres af, at HuTs opfordring til væbnet modstand så vidt ses er stilet til muslimer i Afghanistan og omegn og opfordringen til modstand rettet mod danske soldater i Afghanistan ikke mod den danske stat som sådan. En nærmere vurdering af lovligheden kræver grundigere overvejelser og research, end hvad en blog tillader, så lad mig i stedet komme med en retspolitisk vurdering.
Efter min opfattelse bør en abstrakt og generel opfordring til vold ikke være tilstrækkeligt til at medføre straf. For at idømme straf for en sådan ytring bør der være tale om en opfordring til (i) umiddelbar voldsanvendelse (eller anden kvalificeret ulovlighed) der (ii) skaber øjensynlig fare for at volden realiseres. Det er en test, der er kraftigt inspireret af den amerikanske højesterets vigtige afgørelse i Brandenburg v. Ohio, hvor et medlem af Ku Klux Klan ikke kunne dømmes for udtalelser, der indeholdt generelle trusler mod sorte og jøder. På tidspunktet for afsigelsen af denne dom var racistiske terrorangreb dagligdag i syden. I dag er de så godt som fortid, bl.a. fordi en robust ytringsfrihed gav borgerrettighedsforkæmpere mulighed for at operere i syden.
HuT’s invitation er efter min opfattelse ikke en opfordring til umiddelbar voldsanvendelse, ligesom den ikke giver anledning til konkret fare for vold mod danske soldater. Det er en abstrakt opfordring til at yde modstand mod danske tropper, der ifølge HuT udgør en ulovlig besættelsesmagt.
Hvis HuT derimod aktivt stod for rekrutteringen af frivillige fundamentalister, der rejste til Afghanistan med henblik på at kæmpe mod danske soldater, eller HuT aktivt støttede Taliban, ville sagen stille sig anderledes og HuT ville selvklart skulle dømmes derfor (man må formode, at PET holder øje med om det er tilfældet). Man ville også kunne skride ind, hvis det viser sig, at mødet på det Kongelige Bibliotek rent faktisk har karakter af et hvervemøde (eller resulterer i mere klare og direkte opfordringer til eller trusler om vold), snarere end et debatmøde med udveksling af forskellige synspunkter.
Det opleves af langt de fleste danskere – mig selv inkluderet – som dybt krænkende, at HuT mener, at muslimer skal gribe til våben mod danske soldater, der ofrer deres liv for at skabe et bedre Afghanistan i kamp mod en totalitær bevægelse, der på sekundet ville afskaffe de frihedsrettigheder, som HuT nyder godt af i Danmark (i modsætning til mange muslimsk dominerede lande, hvor HuT er forbudt). Men det er et demokratisk grundvilkår, at man som borger skal have ret til at være modstander af demokratiet og de beslutninger som flertallet vedtager. Det gælder også, når demokratier vælger at gå i krig.
Det er ikke udtryk for svaghed eller vestlig naivitet at lade HuT fremføre deres ekstreme og frihedsfornægtende budskaber. Det ville derimod være et tegn på svaghed hvis man opfatter HuT som så farlige og betydningsfulde, at man forbyder organisationen og deres møder.
Er der en lektie, der går igennem ytringsfrihedens historie fra blasfemisager mod treenighedsfornægtere, deister og ateister i 1800-tallets Storbritannien, over Weimarrepublikkens blasfemisager mod nazister til moderne hate-speech sager, er det, at de(n), der straffes for sine holdninger nærmest altid går sejrrigt ud af konfrontationen med staten, uanset om man dømmes eller ej. Retssagen kan nemlig bruges som et martyrium og som en anledning til at få langt større offentlig opmærksomhed, end hvad ens holdninger ellers ville kunne berettige til. Forbydes HuT og deres møde vil foreningen – med en vis ret – kunne anklage Danmark for dobbeltmoral og hykleri i forhold til det liberale demokratis idealer om ytrings- og forsamlingsfrihed, som danske soldater – også – kæmper for i Afghanistan.
Staunings kurs var både modig og rigtig i det særdeles kritiske år 1939. Efter Sovjetunionens invasion af Finland og DKP’s støtte dertil blev DKP mødt med afsky, medlemstallet faldt, Arbejderbladet kunne ikke finde annoncører eller forhandlere og DKP’s indflydelse i fagbevægelsen blev undermineret. Det danske demokrati og civilsamfund – fra venstre til højre – var således stærkt nok rustet til at håndtere et parti, der åbent sympatiserede med en totalitær supermagt, der gerne så Danmark som en satellitstat. Det er i den forbindelse værd at minde om, at DKP først blev forbudt i 1941, da Danmark var besat af et andet totalitært regime.
139 kommentarer RSS feed
Mc-amalga-mama har selvfølgelig helt ret, og spørgsmålet har været op og vende flere gange – og iøvrigt er det ikke noget som vi kan tage stilling til – men domstolene – som flere gange tidligere har sagt, at der er foreningsfrihed her i landet og enhver har ret til at forsamles med ligesindede. Hvis de forbydes drives de jo blot under jorden.
Iøvrigt gør det antagelig hverken fra eller til hvis de siger at de synes det er en fin ide at angribe danske soldater — et helt legitimt synspunkt at have — og BEMÆRK VENLIGST igen at uanset hvad de har at sige desangående, så vil såkaldt “Taliban” [Som i virkeligheden er et konglomerat af alle mulige forskellige modstandsgrupper, nogle religiøse, folk som har set klanmedlemmer og familie dræbt,såret eller ydmyget og nu i henhold til hævdvundne og stolte æres-kodeks søger hævn mod indtrængerne og atter andre som blot ønsker landet for dem selv, fri for fremmede tropper], antagelig ikke angribe hverken mere eller mindre – fordi der er tusindvis af andre som siger det samme.
Der er grund til at lytte ti organisationer som denne, fordi de har jo ret i at krigen er en enorm fejltagelse, som ikke kan vindes (af os) og som snart er slut, fordi tropperne trækkes tilbage. De har også ret hvis de påpeger den enorme uansvarlighed som kendetegner Per Stiv-Øller, fordi han aktivt har støttet denne krigsførsel. Og det gælder alle her, alle blogskribenter og alle kommentatorer: Hvis du har støttet optrapningen fra juni 2006, så kan der ikke regnes med dine evner til at bedømme udenrigspolitiske forhold, og du fortjener at blive forhånt og latterliggjort resten af dine dage – som jeg allerede har gjort og tænker fortsætte med at gøre, over for Per Stiv-Øller, Søren Pind, Niels K. Kjær (en politisk handlende [jeg vil ikke bruge ordet "agere". Det gør han selv og det har han lært af Statsministeren, hvis mund han taler efter] journalist) og hvad de ellers hedder allesammen.
——
PS: Husk altid at føre musen over mit navn, fordi så vidt mulig så linkes der til en webside af min som har relevans for det emne som diskuteres
“Det danske demokrati og civilsamfund – fra venstre til højre – var således stærkt nok rustet til at håndtere et parti, der åbent sympatiserede med en totalitær supermagt, der gerne så Danmark som en satellitstat.”
Du glemmer, at DKP fik 12,5% af stemmerne ved valget i 1945.
“HuT’s udtalelse kan læses som en opfordring…” (Jacob Mchangama, 18. januar 2011 kl. 13:49).
Det indgår formentlig i Jacob Mchangama’s lærde overvejelser, at danske soldater i Afghanistan bekæmpes – helt uanset hvad Hizb ut-Tahrir, Dansk Folkeparti, Kulturminister Per Stig Møller, Lene Espersen og hele den danske regering iøvrigt måtte opfatte som “dybt krænkende”?
gl-j
@Karin Holm: Ja efter at kommunisterne havde deltaget aktivt i kampen mod nazisterne under besættelsen hvilket øgede deres legitimitet. Da det gik op for befolkningen at DKP stadig var totalitært faldt opbakningen efterfølgende. Men ville du have været fortaler for et forbud mod DKP i 1945?
Et klogt indlæg jeg fuldt ud kan støtte. I et frit samfund skal man ikke skride ind på grund af meninger, men på grund af handlinger. Let them talk. Lovlige forsamlinger skal staten ikke forhindre
@ Karin Holm
Det var til dels fordi de fremstod som helt, da kommunisterne generelt var blandt de første og mest aktive af modstandsfolkene. Mange anså dem faktisk som terrorister før 1943, men efter generalstrejken i august vendte stemningen mod den nazistiske bevægelse, og tildels også til kommunisterne. Sovjets succes mod Nazi-tyskland fra 1942 og frem bidrog også til at kommunisterne blev mere populære.
Så Mchangamas udlægning er rimelig nok, det var senere begivenheder der gjorde kommunisterne populære igen.
@Jacob Mchangama
“Men ville du have været fortaler for et forbud mod DKP i 1945?”
Dit spørgsmål indikerer, at jeg skulle være fortaler for et forbud mod HuT, men hvis det er din opfattelse, så har du misforstået mig.
Jeg er altovervejende enig i dit indlæg, der, som sædvanlig, er velskrevet.
@Peder Bisgaard
Jeg undre mig, når jeg læser dit indlæg, hvorfor har du så lidt respekt for mennesker, der har en anden holdning end dig? Hvad mener du, at du opnår ved at ændre Jacob Mchangamas og Per Stig Møllers navne?
Personligt taber jeg interessen for et indlæg, hvor argumenterne åbenbart ikke kan stå alene.
Nu har enhver jo ret til se det han eller hun vil, og sandelig det er en ofte forekommende tendens.
Men spørgsmålet er, kunne de få Danmark som “satellit-stat”? Der er jo immervæk langt fra 12,5 % og til 50 % af stemmerne.
Men iøvrigt vil jeg gerne rose dig for at fokusere på den politiske indflydelse — nogen kaldte det “trussel” — som USSR udgjorde. Det var nemlig alt hvad den udgjorde. Det er det som så ofte misforståes, af f.eks typer som den tidligere udenrigsminister Uffe E. Jensen. Han tror at “truslen” var militær.
I dette bemærkelsesværdige interview fra 1996, siger George Kennan- han som opfandt containment” (~ inddæmning), at han blev misforstået dengang i 1947, da han lancerede begrebet. USSR var en trussel, ikke en militær trussel.
(min fremhævning. Jeg citerer til slut fra hans bemlærkninger om hvorledes både Korea- og Vietnamkrigene kunne være undgået, hvis blot Washington havde forstået russerne lidt bedre)
Og hvis blot beslutningstagerne i Washington havde forstået russerne lidt bedre, så kunne både Korea- og Vietnamkrigen formentlig være undgået:
Mchangamas skriver at DK besætter Afghanistan for at “skabe et bedre Afghanistan i kamp mod en totalitær bevægelse. En bevægelse som Vesten har støttet og idag ønsker NATO at samarbejde med forskellige kræfter i disse totalitære bevægelser.
Jeg mener at det svært at tage Mchangamas indlæg seriøst! Når man ud fra en pedantisk Machiavelli politik støtter op, om en så kynisk og inhuman besættelse i Afghanistan så er man jo automatisk på besætterens side. Her er det afgørende at fastslå at det bliver svært at give HT ret, selvom mange herboende muslimer vil give dem ret især på lige præcis dette punkt om modstand mod besættelsen er legitim. Det er påfaldende at ingen muslimsk debattør/imam you name it har været ude med riven. Da alle i de muslimske miljøer ved at HT har en sag som flertallet af muslimer støtter, ja selv en del danskere som eks. Kim Larsen mener at de besatte har ret til modstand. Hvad mener Mchangama her, såvidt jeg ved er det ovenikøbet en charter i FN som tillader modstand under besættelse.
Kære Jacob Mchangama
Ja – der er tale om et tåbeligt forsøg på at hindre et lovligt møde, og ydermere med den stik modsatte virkning af hvad modstanderne ønsker.
Frem i det åbne med denne begavede men åndløse forsamling. I vestlig sammenhæng vil ingen bedre en de være i stand til at afsløre islams inderste væsen – og dermed udfordre tankevirksomheden hos de ordentlige mennesker blandt de såkaldte kulturmuslimer der ikke har nogen sand forestilling om, hvilket djævelskab de klynger sig til.
Venlige hilsner
Søren Farup
Juridisk kan jeg selvfølgelig ikke være uenig med dig. Det kan jeg derimod følelsesmæssigt. Det er ikke mødet som sådan, men derimod stedet, det skal afholdes, som er en uhørt provokation. Vil du endelig gribe til historiske paralleller, var DNSAP nok bedre egnet som sammenligningsgrundlag end DKP.
Her turde endelig være en værdig opgave for Danmarks demonstrerende og frihedshungrende ungdom – selv på sådan en søvnig fredag aften, hvor vi alle sammen hygger os i smug med slik og amatørkonkurrencer i fjersynet.
Nej tak til sharia-lov! Nej tak til Frits-ut-Clausen!
Typisk at de ikke turde leje Den grå Hal på Christiania.
Jeg bryder mig aldeles ikke om Hizb-ut-Tahrir som jeg anser for at være en samling landsbytosser. Men det er for langt ude når Politikere begynder at blande sig i hvilke foreninger, religiøse eller politiske organisationer der skal have lov til at forsamles.
Og så længe man i Danmark tillader at perverse syge mennesker opretter pædofili-foreninger og endda forsamles med formålene, at få lovliggjort samt at fremme pædofili, så skal Stig P og andre dobbeltmoralske politikere holde deres mund!
Meget relevant påmindelse i en sag, der vækker stærke følelser. Det er netop i sådanne sager, den parlamentarisk-demokratiske tankegang skal stå sin prøve.
“Parlamentarisk” kommer som bekendt af det franske ord “parler”, der betyder “at tale”. Samfundet skal påvirkes med ord og argumenter, og naturligvis må man slå ned på voldelige handlinger og konkrete opfordringer til vold. Men der har altid været nogen, der har defineret sig som modstandere af systemet, og som har lagt stor energi i at provokere.
Hvis HuT vækker særlig harme og bekymring, er det fordi vi er bange for et verdensomspændende forsøg på at ændre styreformen i vore lande, men den trussel afværges alligevel ikke ved at forbyde et aftenmøde i København med HuT.
Så enig, så enig. Tænker vi tanken om martyriet videre, kan vi også konkludere at de har brug for hinanden, de to ekstremer. Både HuT og DF nyder godt af endnu en debat om ytringsfrihed og Islam og kan se frem til flere medlemmer, flere stemmer. For hvad er mere effektivt til at trække folk i trøjen end klare sager, hvor der ikke umiddelbart er tvivl om hvem er god og hvem er ond.
På den måde er HuT og DF afhængige af hinanden, nøjagtig som parterne i et sadomasochistisk forhold.
Jeg tænkte præcist det samme, da jeg i går hørte om et muligt forestående forbud mod at lade Hizb Ut Tahrir forsamles i “Diamanten”.
Det er utroligt, at politkerne ikke har så megen fornuft, at de ikke kan se, hvilken offerrolle Hizb Ut Tahrir får, såfremt der nedlægges forbud mod sådan et møde.
Politikerne er tilsyneladende bange for Hizb Ut Tahrirs indflydelse, men faktum er, at Hizb Ut Tahrir indtil videre er en “nicheorganisation” med et antaget medlemstal på 50 peroner samt et par hundrede sympatisører, selvom politkerne flere gange – uden held – har forsøgt at få organisationen gjort forbudt efter Grundlovens § 78, stk. 2.
Et forbud mod Hizb Ut Tahrirs møde kan imidlertid få den direkte modsatte effekt af, hvad der er tilsigtet fra politisk side, idet personer, der måske ikke direkte støtter eller sympatiserer med Hizb Ut Tahrir, vil finde bevæggrunde for at øge deres støtte.
I stedet bør politkerne vha. af argumentation (for det er netop et af kerneelementerne i et demokratisk samfund) påpege Hizb Ut Tahrirs undertrykkende ideologi.
Thorvald Staunings citat er fint anvendt, men jeg finder det alligevel overraskende, at CEPOS’ Jacob Mchangama citerer en nu afdød kernesocialdemokrat! Men manden havde jo ret!
Jacob Mchangama
Lad os blive lidt specifikke her, Jacob. Laver jeg en forening, der har til formål at dræbe dig og din familie, når vi bliver 200 medlemmer, hvornår lever vi(foreningen) så op til dit krav om “(i) umiddelbar voldsanvendelse (eller anden kvalificeret ulovlighed) der (ii) skaber øjensynlig fare for at volden realiseres”? Når vi begynder at søge efter dig på gader og stræder? Når vi er 200 medlemmer? Når vi er 199? 180? 100? Hvornår?
Problemet med rigsadvokatens vurdering er, at den bygger på PET’s redegørelse, og PET(ansatte) kan åbenbart ikke læse. Ligesom dig mener PET at Hizb ut-Tahrirs mål er at oprette et udemokratisk styre, men det er det ikke. Det kan ikke siges for tit, at HuT’s mål IKKE er oprettelsen af kalifatet, det er verdensherredømmet gennem krig, intimidering og afpresning. HuT’s mål er, at der kun skal være 1 nation på jorden, deres. Derfor er det tåbeligt at henvise til Rigsadvokatens forrige vurderinger, da de bygger for et forkert grundlag.
Med venlig hilsen
Et eller andet sted, syntes jeg heller ikke det møde skal holdes på det kongelige bibliotek.
Det burde da holdes inde på Christianborg. På den måde udstiller vi styrken i vores demokrati. At invitere dem der har mest imod det, helt ind i de “helligste” haller viser, hvor stærkt vores demokrati er.
Nu blander I tingene sammen!
På den ene side har HuT forsamlings- og ytringsfrihed inden for den øvrige lovgivnings rammer: Bl.a. må man ikke have våben når man forsamles.
Den anden side er, at en statsinstitution lægger lokaler til dette møde. Det svarer lidt til at Rigshospitalet skal finde kontorlokaler til pædofili-foreningen.
At folk har ytringsfrihed medfører ikke, at staten skal publicere deres udflod – hvis de gør det for private midler og i private lokaler – det er noget andet.
Dernæst medfører ytringsfrihed ikke, at man kan pålægge andre at høre efter.
Så går jeg ud fra, at der ikke er noget kriminelt involveret. Det berører heller ikke politiets opgaver og pligter i forbindelse med at opklare og forhindre forbrydelser.
Hvis jeg og en række ligesindede ønsker at forbyde hindbærmarmelade, fordi farven er grim. Så skal Fødevarestyrelsen ikke nødvendigvis rette sig efter vort ønske.
Hvis vi i forbindelse med vor kampagne smadrer glas med hindbærmarmelade på offentlig vej skal politiet naturligvis sørge for at det ikke sker med ulempe for andre – herunder et oprydningsbehov.
Hvorfor helvede tror vi altid, vi er klogere end alle mulige andre, herunder arabere?
Sakset fra dansk Wikipedia:
“Hizb ut-Tahrir (Arabisk: ??? ???????;, Befrielsespartiet) er et internationalt sunniislamistisk politisk parti, hvis mål er at skabe et panislamisk kalifat. Partiet blev stiftet i 1953 i Jerusalem af den retslærde sheikh Taqiuddin an-Nabhani. Partiets øverste ledelse holder i dag til i Jordan.
Hizb ut-Tahrir arbejder for en forening af alle muslimer under et islamisk styre (kalifat), fjernelse af al vestlig indflydelse i den islamiske verden (Dar al-Islam) og et liv efter den rette islamiske levemåde. Det indebærer, at alle livets anliggender skal styres efter islamiske love, sharia, og livsperspektivet skal bestemmes efter religiøse forskrifter om, hvad der er legalt og illegalt (Halal og Haram).
Hizb ut-Tahrir opfordrer muslimer til at vælte deres regeringer og kalder til armeret [skulle nok være: væbnet] jihad mod Israel og resten af Vesten. Partiet opfatter selvmordsbomber som “legitime martyrhandlinger”.
Ifølge den amerikanske tænketank Heritage Foundation er Hizb ut-Tahrir aktiv i 40 lande med omkring 5.000—10.000 kernemedlemmer og titusindvis af løsere tilknyttede sympatisører. På verdensplan er størstedelen af medlemmerne etniske uzbekere, om end partiet er forbudt i Usbekistan og alle i de tidligere sovjetiske muslimske republikker i Centralasien og i Rusland. Hizb ut-Tahrir er også forbudt i de fleste arabiske stater, med undtagelse af FAE, Yemen og det delvist arabiske Libanon og også forbudt i Pakistan. I Vesten er det forbudt i Tyskland , fordi det har udspredt antisemitisk propaganda. Der har ligeledes været overvejelser om forbud i Storbritannien, Australien og i Danmark. I England er Hizb ut-Tahrir blevet forbudt på en række universiteter og uddannelsesinstitutioner efter konflikter med andre religiøse minoriteter, især jødiske og sikhiske studerende.”.
“Men det er et demokratisk grundvilkår, at man som borger skal have ret til at være modstander af demokratiet og de beslutninger som flertallet vedtager. Det gælder også, når demokratier vælger at gå i krig.”
Det er her jeg ikke følger med længere. Når vi på Eticha fører en så larmende kamp mod mødet på fredag, er det fordi, vi mener, at det aldrig kan tillades, at nogen opfordrer til at anvende vold – eller endnu værre krig eller – for at opnå politiske mål. Det er det HUT gør allerede i sin indbydelse.
Der findes i øvrigt 5 nødudgange for Erland Kolding Nielsen i de statutter, han selv har stillet op i sit svar overfor kulturministeren. Dem kommer vi at offentliggøre senere i dag.
At HUT skulle blive ofre er ikke nogen god undskyldning for at lade dem gennemføre dette møde. Mchangama burde vide bedre, end at tro, at denne forenings medlemmer og deres støtter, lader sig påvirke af noget andet end robust modstand. Eftergivelse overfor HUT sender et helt idiotisk fejl signal til alle de muslimer, der bor i Danmark og som ønsker at leve i fred og ro (jeg anvender bevidst ikke ordet “moderate muslimer”, og som frygter HUT meget mere end os, fordi, de af alle ved, hvad disse kyniske sharia og kalifattilhængere er i stand til at gøre mod den almindelige befolkning.
Jacob, den naivitet du udtrykker i visse dele af dit blogindlæg klæ’r dig ikke. Besøg en ølstue i München, og prøv at se, hvad der kom derfra. Nu er det allerede oppe i de fine bygninger – de ventede selvom det tog næsten eet år at komme til!
OK, Tak for de oplysninger.
Det er jo åbenlyst, at der er en stærk forbindelse til Nakba , altså udsmidningen ved hjælp af terror eller truslen om samme,- af omkring 750.000 palæstinensere i 1948 – i dag med efterkommere mere end 2,5 millioner mennesker.
Og for alle oplyste mennesker er enhver anklage rettet mod tyskere for “antisemitisme” i forbindelse med en organisation oprettet i Jerusalem i 1953 naturlivis kun alt for gennemskuelig.
(til hr. Peder Bisgaard, 18. januar 2011 kl. 16:08)
Jo, adskillige af verdens mest forskruede religioner synes at have en særlig tilknytning til netop den by. Hvorfor ved jeg ikke. Det har nok noget med jordmagnetisme at gøre :-)
Jamen, sandelig kan nogen fortænke dem i at rette en ubændig vrede modg Israel? Havde Israel holdt sig på måtten indenfor den Grønne linie, så ville vi nok ikke have hørt mere fr denne organisation. Men i juni 1967 kom Israel til Jerusalem og Vestbredden, og 200.000 palæstinensere måtte flygte på ny, heriblandt utvivlsomt medlemmer af bemeldte organisation.
Jeg er modstander af HT og deres forstokkede syn på mange ting, men jeg er mindst ligeså meget imod folk som Jacob Mchangama
der fuldt ud blåøjet tror på at vi er i Afghanistan pga:
“Det opleves af langt de fleste danskere – mig selv inkluderet – som dybt krænkende, at HuT mener, at muslimer skal gribe til våben mod danske soldater, der ofrer deres liv for at skabe et bedre Afghanistan i kamp mod en totalitær bevægelse, der på sekundet ville afskaffe de frihedsrettigheder, som HuT nyder godt af i Danmark”.
Danske soldater ofrer ikke deres liv for at skabe et bedre Afghanistan, de bliver slagtet på det helleig alter af den u-hellige alliance imellem de højrenationalistiske kræfter i Danmark og krigsforbryderne fra USA, der oprindeligt var med til at starte denne krig.
Landet er besat, af totallitære magter der er der for egen vindings skyld, gasrørledninger, store forekomster af gas og mineraler til chip fremstilling er den egentlige grund til vi er der. Vi er ikke som du skriver i landet for at skabe demokrati, det ved du bedre end nogen anden. Forholdene er på ingen måde blevet bedre siden vi har besat landet. Tværtimod. Storsvindeleren Karzai og hans bror sidder på al heroin handelen, de har reelt kun magten indenfor green zone, mindre end 1 km2. Heroin handelen og eksporten til vores lande har aldrig været større end på nuværende. Mordere og deslige krigsherrer styrer hele det nordlige område. Det er disse vi sætter vores lid til. Det er disse der er vores venner i området. Hvordan syntes du lige selv det går.
Fordi man har afholdt et frit valg hvor 20% befolkningen har stemt, er man altså ikke en demokratisk nation.
Ifølge FN charter må ethvert besat land yde aktivt modstand mod besættelsesmagten. Drone angreb på civile og F16 bombe angreb på civile er hvist ikke helt ok ifølge nogen som helst juridiske og moralske love eller er det ??
Hørt hørt, A.Hansen.
I modsætning til dig er jeg så heldigt stillet at jeg ALDRIG har læst eet eneste ord af hvad denne oplægsholder har skrevet – og som jeg kan fortå på dig så kommer der ikke just noget godt ud af det heller.
Jeg er en så dreven debat-deltager, at jeg blot fornemmede hvilken vej hans blog ville gå ud af — og vi har haft denne diskussion så manne gange før — og det ER først og fremmest et juridisk spørgsmål, det vidste jeg, fordi vi har været igennem det så manne gange før,
Men dit indlæg bestyrker mig blot i at jeg gjorde ret ved ikke at læse blog-introen.
j
Vi lever skam i et frit land. Enhver kan få adgang til Fritz-ut-Clausen-mødet på fredag på Det Kongelige Bibliotek. På grund af pladsforholdene kræver det dog tilmelding på forhånd via email med angivelse af fornavn,
efternavn, alder samt køn.
Men man bestemmer stadig selv, hvem man vil være i stue med.
Se nærmere: http://www.hizb-ut-tahrir.dk/pdffiles/invitation.pdf
Det er skingrende naivt!!
Og det er lige så naive, at lede efter sammenligninger fra mange år siden —tiden i dag er en anden!!! Udfordringerne er af en anden karakter!!
Det med martyriet klarer de selv under alle omstændigheder – det er det de drives af -opfinder det gerne selv, for at retfærdiggøre deres handlinger og samle tilhængere.
Tværtimod vil de tage til INDTÆGT at ALLA hjalp dem i kampen til udbredelse af deres forrykte idiologi.
Det er ligegyldigt, hvad vej vi vender r…., så vil det blive brugt til deres fordel!!!
Lige som pædafoli-foreninger olign. skal de forbydes!!
Og SELVFØLGELIG søger de at afholde mødet i en kendt statslig eller kommunal bygning…..i sig selv et scoop med sikker opmærksomhed og sikre reaktioner til reklame!!
Man kan – og gør – straffe danskere for rasistiske udtalelser —hvad er dette så? -mod demokratiet – mod danskerne – ?
Krig eller ikke krig i Afghanistan – de havde været der alligevel —de går efter verdensherredømme!!
DKP (Enhedslisten), DNSAP (DNB), Hizb-ut-Tahrir og alle afskygninger heraf bør erklæres i strid med Grundlovens § 67b.
Er man i tvivl om dette kan man evt. indhente en vejledende mening fra folket ved en afstemning herom.
Vægtningen af Grundlovens § 67b må veje tungere end rettigheder givet under § 67a, 77, 78 og 79.
Stammens ve og vel må i disse kritiske år helt og absolut have fortrinsret over indvidets samme, herunder særligt gæsters adfærd i kongeriget.
Derfor skal Statsministeriet også dømmes for brud på Grundlovens § 20 gennem utallige regeringer og folketingssamlinger.
Undlader vi at gøre dette går det galt.
(til hr. Peder Bisgaard, 18. januar 2011 kl. 16:44)
Rigtigt Peder! Mød du kun trygt frem. Hele første række i mandssiden er allerede reserveret til ikke-muslimske, lokale klakører. Det ser bare så godt ud på propagandafilms på internettet.
(til hr. Flemming Rickfors, 18. januar 2011 kl. 16:49)
Grundlovens § 67 b ???
Måske har jeg ikke holdt min jura helt så godt ved lige de senere år, som jeg burde.
HuT skal naturligvis have lov til at afholde deres møde.
Det skal bare ikke foregå på Det Kongelige Bibliotek. Biblioteket er et vidnesbyrd om- og et monument over den danske ytringsfrihed.
HuT er helt åbenlyst imod denne frihed, og det vil derfor være en hån at tillade netop disse tosser, som vil indføre en islamistisk stat i Danmark, at holde møde her med deres danske landsbytosse medløbere…
De kloge narrer som bekendt de mindre kloge!
——————————————–
Der er i vid udstrækning efterlyst KLOGE HOVEDER – de er nu ankommet til Kongeriet Danmark og afholder MØDE “dræb Jøder og vantro
hvor du end møder dem” den “uslebne” Diamant,
statsejet.
———————————–
2 Moskèer bliver opført i Danmarks Hovedstad -
SF Borgmesteren ytrer – ” det manglede da bare-
60 tusinde muslimer i København skal have bedester”
————————————
Ja i Tyskland og Sverige har man ingen HUTTER -
men kloge hiveder – der ikke lader sig narre!
Hvordan man end vender og drejer det, er der i HuT’s seneste opfordring sandsynligvis intet ulovligt jfr. den gældende lovgivning. Men at det er smagløst og vel kun understereger parasitkulturens levedygtighed på ryggen af de samfund, som den foragter, er mere evident end nogensinde.
HuT har gennem de senste år tabt “markedsandele” til militante grupperinger med mere rabiate udtryk, så derfor strammer HuT retorikken. Mere problematisk end de aktuelle opfordringer er det imidlertid, at HuT’s agenda er gennemsyret af et ønske om at få sat “masserne” i bevægelse ved konstant at påstå, at disse er udsat for uretfærdighed og undertrykkelse, krænkelse og konstant ydmygelse. De i realiteten konstante undertoner af vold i HuT’s svulstige retorik og deres ideologiske ophav i Det Muslimske Broderskab, er dét, som vi skal være opmærksomme på.
Og det burde være muligt at følge op på Sveriges og Tysklands forbud mod HuT og indføre et dansk ditto.
J. Mchangama skrev:
“Det opleves af langt de fleste danskere – mig selv inkluderet – som dybt krænkende, at HuT mener, at muslimer skal gribe til våben mod danske soldater ..”
Er det udelukket at en dansk soldat kan være muslim?
Hans Erling Jensen skrev:
“Når vi på Eticha fører en så larmende kamp mod mødet på fredag, er det fordi, vi mener, at det aldrig kan tillades, at nogen opfordrer til at anvende vold – eller endnu værre krig eller – for at opnå politiske mål.”
Har Ethica også protesteret mod militærets hvervekampagner?
Det er decideret ulækkert, at de afholder det på så rent og lækkert sted som Diamanten. Foreningen passer helt klart bedre ind i en garage eller en byggehal i forstæderne. Men ligesom Hitler, kan de lide det stort og pompøst. Det bliver med sorte faner, slips og et offerrollekompleks, der får kniv-i-ryggen-myten til at virke banal. ‘Heil Hitler’, sukker jeg bare – de sorte marcherer på fredag.
Ja alt kan lade sig gøre – næste møde bliver
måske i Folketinget/Christiansborg – der var
en SF er muslim der arrangerede Ramadan/EiD der-så det er der skabt præcendens for .
————————-
Så mottoet “den dag vi er mange nok”
vil måske blive indfriet ved næste valg – alle danske statsborgere har stemmeret.
Så potentielle vælgere i sigtew.
——————————
Søvndal havde ellers et budskab til HUTTERNE
“skrub ad H****** til” men gør man det til den eventuelle
vælgerskare?
——————–
HuT, er at betragte som en “legal” bande af værste skuffe. Hvis jeg forstår ret hvad jurist-blogholderen skriver, skulle det være tilladt at begynde at forfølge og genere alle tilhængere af Islam, da man med god grund kan kalde dem besættere af Danmark.
Der er helt sikkert meget store procentdele af etniske danskere der ønsker at udtrykke sig med lidt mere bid overfor Islam, men det vil så blive betragtet som racisme.
Man bør ikke legimitere HuT. Man bør gøre som Tyskland og Sverige: forbyde svineriet.
hov hov islam og vold har intet med hinanden at gøre,sagt af talsmanden for muslimernes fælles på tv2.
Vi lader den lige stå et øjeblik
http://jp.dk/indland/kbh/article1002426.ece
Nægter sammenhæng
I stedet valgte Hussain at påstå, at der intet står i Koranen, der kan legitimere angreb på en person, der har kritiseret islams profet eller dogmer samt, at der i det hele taget intet findes, der har med vold og selvtægt at gøre i islam.
fortæl det til asmaa bit marwan fra haditterne
som blev stukket ihjel med et sværd fordi hun havde skrevet grimme digte om muhammed.
hmm vold og islam har intet med hinanden at gøre.
DETTE ER JORDENS STØRSTE LØGN.
Når Islam har så meget vind i sejlene, skyldes det udelukkende Vestens økonomisk motiverede overfald på den arabiske verden. Skrub ud af Irak og Afghanistan og pres Israel til at anerkende en palæstinensisk stat, så går luften ud af den panislamiske ballon – og forhåbentlig også den nynazisme, der lukrerer på den.
Nåda – min kommentar kom på! Jeres borgerlige fætter Politiken sletter automatisk alle indlæg, der er til venstre for DF. Til lykke med det …
Må man kun have en mening om danske tropper der har besat Afghanistan? Og at den der vover sige noget andet om kamp mod besættelsesstyrker, skal forbydes?
Grundlovens § 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
Uden ellers at sympatisere med Hizb-ut-Tahrir har de dog en pointe. Ethvert folk der er under angreb på egen jord fra fremmede styrker har retten til at forsvare sig (herunder at dræbe disse soldater).
Denne rettighed kan ikke gradbøjes til at passe ind i Regeringens agenda!
“Skrub ud af Irak og Afghanistan, og pres Israel til at anerkende en palæstinensisk stat…” (Erwin Neutzsky-Wulff, 18. januar 2011 kl. 20:42).
Det lyder som udmærkede forslag – men bliver vel svært at nå inden debatmødet i Den Sorte Diamant på fredag?
gl-j
PS: I første omgang kunne man måske nøjes med at notere sig, at Hizb ut-Tahrir faktisk tager til genmæle mod de skandinaviske – og især danske – regeringers idiotiske krigsdeltagelse “i USAs tjeneste”.
Som “vi” jo selv forlængst burde have gjort op med…
Danmarks fjende
For det første vil jeg gerne rose Hisb-ut-Tahrir for at invitere til debatmøde om situationen i Afghanistan. Det er rart at se, at HuT anvender en demokratisk måde at kommunikere på.
Når det er sagt, vil jeg gerne forklare HuT en ting, som de i hvert fald på overfladen giver indtryk af, ikke at have forstået: Danmark ønsker ikke at være i Afghanistan. Og hvis vi kunne forlod vi landet i morgen.
Når jeg påstår, at det kun er på overfladen, at HuT giver indtryk af, ikke at have forstået Danmarks motiver skyldes det, at jeg er overbevist om, at HuT er fuldt ud klar over, at Danmark forlader Afghanistan, så snart de Afghanske sikkerhedsstyrker er i stand til at varetage sikkerheden på vegne af en delvist demokratisk valgt regering.
Problemet er blot, at HuT ikke ønsker en demokratisk stat og menneskerettigheder i Afghanistan. I stedet kæmper de for en verdensomspændende udbredelse af Islam og sharialovgivning. De betragter Vesten som Jahiliyya(barbarisk og ignorant). De ønsker ikke fred i verden, men betragter Vesten som ’Krigens hus’ (dar al-harb), hvor kampen mellem Islam og resten af verden kæmpes. De mener, at den vestlige verden skal bekæmpes så snart muslimer har bare 10% af Vestens styrke. De mener, at frafaldne muslimer skal straffes med døden. Det er den grundlæggende forskel på vestlige værdier og HuTs verdensopfattelse.
Overordnet set findes der tre synspunkter i den muslimske verden:
1. De der accepterer staten som styreform.
2. Den brede masse, der delvist accepterer
staten som styreform, men som ønsker et pan-
islamisk overherredømme.
3. De radikale, der afviser staten som
styreform. Som kæmper for kalifatets
tilbagevenden, verdensomspændende Islam og
sharia-lov.
HuT tilhører den 3. gruppe. Og derfor er organisationen en fjende af Danmark. For uanset hvor meget vi prøver at overbevise, vil HuT aldrig ændre deres grundlæggende antagelser – som vi ikke vil ændre vores. Faren består i at vi indser det for sent.
Flot artikel, god blog, klog ord.
(Man skal lige lære de lokale kopier til ”den faste stok på bænken” at kende. Men når det er sket, kan man blot hoppe over deres vrøvleindlæg.)
@Jacob Mchangama:
Jeg ser din pointe og jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen. Der hvor filmen knækker for mig, er i dine referencer til fortiden.
Jeg mener vi er i en helt anden situation idag end vi var i 1940′erne, både under og efter krigen. Ifølge Danmarks Statisktik udgør den muslimske del af den danske befolkning omkring 3,8 %. Nu antager jeg, ud fra de seneste års demografiske udvikling, at dette tal er steget siden 1940′erne, og det er der sådan set ikke noget galt i. Men når du så skriver, at det er værd at minde om, at DKP først blev forbudt i 1941, efter vi (Danmark) var blevet besat af tyskerne, så kan jeg ikke helt lade være med at gyse ved tanken om, at du måske mener, at vi så skal vente og se, om det engang når så vidt, og så først dér forbyde HuT? Jeg kender ikke til hverken andelen af de 3,8 % muslimer som sympatiserer med HuT, ligesom jeg ikke kender til andelen af de resterende 96,2 % af befolkningen, som ligeledes deler synspunkter og holdninger med HuT. Men jeg må igen antage, at andelen af sympatisører stiger – om ikke andet, så for letheds skyld – eksponientielt med væksten i antallet af muslimer i Danmark. Jeg håber og tror på, at andelen er lav!
Man skal ikke spise sneglen for at være med i hulen. Men skal man være med i hulen – og jeg mener alle der vil være med er velkomne – så vil jeg ikke finde mig i, at der bliver krævet, at døren males lilla i stedet for gul, fordi gul viser sig at være en krænkende farve for nogle af de nyankomne hulemedlemmer, at eksisterende hule-medlemmer tvinges til at bære kasket eller gummistøvler, fordi nogle af de nye hule-medlemmer forresten ikke helt bryder sig om bare tæer, og de gængse regler for ophold i hulen i øvrigt. Det er ikke nogen god legekammerat. Nej så mener jeg man bør undlade at søge medlemsskab af hulen og i stedet befinde sig der, hvor man er enig med reglerne for legen. (Bjarne Reuters fortællinger har ikke været forgæves…)
Jeg mener at HuT står for alt det, jeg vil give mit liv for at beskytte Danmark mod, og som vores forfædre har kæmpet for at opnå.
Du skriver, at det vil være et tegn på vestlig svaghed, om man opfatter HuT som så farlige, at et forbud mod organisationen anses for nødvendigt. Men hvad hvis det netop er tilfældet? Det er vel om noget et stærkt og klart signal til foreningen, om et stort antal danskere (uanset oprindelse) gør opmærksom på, at de værdier og holdninger HuT står for, på ingen måde kan accepteres i Danmark. Det er vel også et tegn på styrke, hvis danske folkevalgte politikere, alle som én, står sammen om at tage skarpt afstand fra foreningens værdier og mål. Eller tager jeg her fejl?
Selv en antydning af opfordring til væbnet kamp mod danske styrker i Afghanistan, ja, hvor som helst i verden, grænser, efter min opfattelse, op til at kunne anses som et angreb mod staten. Styrkerne er jo netop udsendt af staten for staten og dermed Danmark som selvstændig nation.
Mon ikke foreningen er nået dertil i sine udtalelser og ageren, at betingelserne for at kunne sigtes efter Strl § 102, st. 2, nr. 4 er ved at være opfyldt?
Der er en meget urovækkende tendens til, af frygt for reaktionerne, ikke at sigte muslimer eller muslimske foreninger efter de samme paragraffer, som for tiden flittigt benyttes mod danskere som offentligt udtrykker sig kritisk om muslimske udtalelser, sharia-lov, kvindeundertrykkelse, generel undertrykkelse og anden menneskefjendsk adfærd. Nej, man lader helt være. Det er vel også diskrimination på baggrund af religion, race og ideologisk overbevisning?! En generel utilfredshed med denne diskrimination ses tydeligt i eksempler fra diverse internet blogs, som i et stigende antal indeholder bevidste provokationer mod bestemmelserne i Strl kapitel 27 og fortolkningen af disse.
Der må være grænser for hvor længe en forening, som grundlæggende og åbenlyst er imod danske frihedsrettigheder, vestligt menneskesyn og som i den grad aktivt tolker vedrørende religion på en måde, så hele den vestlige civilisation ringeagtes, skal og bør nyde godt af netop de frihedsrettigheder de kæmper imod. Det er vel selve paradokset i denne debat?!
@John Ulrich Poulsen, 18. januar 2011 kl. 15:52
Det er ikke fordi jeg ikke grundlæggende er enig med dig. Alligevel synes jeg at du tager Grundloven som gidsel. Så længe det er en lovlig forening, har de ret til at mene hvad de vil. Jeg bryder mig heller ikke om HuT, lige så lidt som jeg bryder mig om DF.
Hvis de skal forbydes, skal det altså ske på baggrund af deres handlinger, og ikke på spørgsmålet om man bryder sig om dem eller ej.
I øvrigt kan du skæve til Tyskland for at se, hvad der sker, hvis man forsøger at lukke munden på de rabiate. Nazisterne lever jo i bedste velgående, selvom de er uønskede.
Send alle HUTTERNE fra danmark til afgahnistan, og lad dem kæmpe for deres kalifat der. her hører de ihvertfald ikke hjemme.
Jens Traberg
Grundloven § 78 Stk. 2.
Foreninger, der virker eller søger at opnå deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af anderledes tænkene, bliver at opløse ved dom.
LUFTSTEG OG VINDFRIKADELLER
“…deres møde (…) skal bare ikke foregå på Det Kongelige Bibliotek….” (Kim Olsen, 18. januar 2011 kl. 17:41).
Kom Olsen overser, at “den danske ytringsfrihed” ikke forpligter ham – eller nogen overhovedet – til at udtale sig. Da hans fortænkte idé om at hindre Hizb ut-Tahrir’s debatmøde med henvisning til Bibliotekets status som “vidnesbyrd” er komplet meningsløs, ville det sikkert være bedst for alle, om Olsen klappede i.
Der er i det hele taget ingen mulighed for at hindre mødet med lovlige midler! Så hvorfor bruger Olsen og tilsvarende ophidsede gemytter ikke deres energi på mere konstruktive formål?
Jacob Mchangama’s blog er uden nogen som helst betydning for afviklingen af Hizb ut-Tahrirs debatmøde den 21. januar 2011…
…og iøvrigt er hans argumenter nonsens:
- Var Hizb ut-Tahrir’s aktiviteter faktisk ulovlige, skulle de naturligvis retforfølges uanset risikoen for “et martyrium”.
- Omvendt er der ingen behov for “Staunings ord” m.v., så længe Hizb ut-Tahrir arbejder indenfor lovens rammer.
gl-j
PS: Det er måske kun spøjst, at Mchangama’s henviser til et skabsskelet som “den konservative politiker Carsten Raft” – som i de nazi-prægede 1930′er var en hovedmand bag de konservatives “Stormtropper” i sorte bukser og ridestøvler, grønne skjorter med skrårem – og bind om den strakte, højre arm…
(til hr. Jens Traberg, 19. januar 2011 kl. 00:24)
Du overså da vist min indgangsbøn: 18. januar 2011 kl. 15:06 :-)
Grundlovens §§ 79-80 forudsætter netop befolkningens personlige medvirken i den aktive samfundsdebat – også udover hvad det politiske og administrative system formår.
Hvem som helst, det være sig spidsborgerlige borgerretsforkæmpere, gamle venstrefløjsaktivister, grånende kvindesagsforkæmpere, højreorienterede kristne grupperinger, jøder, homoseksuelle, nynazister og hjernedøde fodboldfanatikere, har lov til på fredag at forsamles foran Det Kongelige Bibliotek og med anvendelse af sprogets værste gloser af deres lungers fulde kraft så ruderne klirrer at give udtryk for, hvad de helt præcist mener om Hitz ut-Tahrir. De må også godt medbringe fakler.
(til hr. J. Nielsen, 18. januar 2011 kl. 17:59)
Du spørger: “Er det udelukket at en dansk soldat kan være muslim?”.
Mig bekendt ikke. Der kan dog gøre sig særlige forhold gældende for de mange med dobbelt statsborgerskab, særligt af tyrkisk herkomst.
På den anden side har jeg svært ved at forestille mig, at sessionsmyndighederne og den sessionsfremstillende ikke i fællesskab skulle kunne hitte en gyldig kassationsgrund, hvis den pågældende tydeligt i tale og fremtræden giver udtryk for sit danskfjendtlige sindelag.
Det hører vist til på fantasiens overdrev at forestille sig, at nogen dansk soldat med muslimsk baggrund efter grunduddannelsen skulle kunne finde på at melde sig frivilligt til krigsdeltagelse i muslimske lande. At forsvare Danmark er trods alt et begreb, der kan fortolkes.
P.S. Er det ikke nu, fr. Pia Kjærsgaard og hr. Villy Søvndahl som “Holger Danske”s og “BOPA”s sene arvtagere burde tage hinanden i hånden og en fakkel i den anden og ved personligt fremmøde vise, hvem der er, der virkelig bestemmer i Danmark, og hvilken slags lovgivning ingen af dem vil se inden for deres døre?
Det er dejligt at notere sig debattørernes – tilsyneladende også blogholderens – store støtte til HuTs virke.
Det er godt at vide at der trods alt er nogle behjertede mennesker her i landet, der vil forsvare foreningens ret til at opfordre til vold og mord.
Mon ikke det de samme mennesker der på det seneste har knyttet skudepisoden i USA sammen med højrefløjens “retorik” ?
Det bliver jo spændende at se, hvor mange af alle Jer, der er imod HuT’s møde i Diamanten, der møder op til den annoncerede demonstration. Sædvanligvis er det kun venstrefløjen, der trofast stiller op og protesterer, når HuT holder stormøde. Lad os se, om højrefløjen også tager sig sammen og deltager. Eller har I kun protesterne i munden?
Godfred(Sic!)
Har som sædvanlig ikke magtet at læse selv et relativt kort indlæg – og forstå det.
Jeg har ikke plæderet for at mødet skulle forbydes, blot at det ikke skal foregå på det Kongelige Bibliotek.
Den danske ytringsfrihed er ikke knyttet til denne specifikke lokation.
Lad være med at tillægge mig motiver som ejg ikke har givet udtryk for (at mødet skal forbydes).
Hverken dine politianmeldelser, tilsvininger eller debile udfald får mig til at klappe i..
(til fr. Karin Holm, 19. januar 2011 kl. 09:36)
Det er svært at forestille sig, hvilke overvejelser Københavns Politi gør sig i den anledning. En afspærring af Christians Brygge på det tidspunkt, hvor fredagsmyldretiden stort set alligevel er overstået, er vel til at leve med. Men selve bygningen er i al sin surrealistiske glasskønhed skrækkeligt sårbar. På den anden side er der på grund af den meget korte afstand ikke behov for kørsel af de nødvendige politistyrker fra Politigården frem til indsatsstedet.
Gør dem ikke til martyrer. De er i egne øjne martyrer. De lider frygteligt under det danske frisind. De kan vel ikke gøre andet end hvad profeten befalede. For at få gode frygtløse soldater indførte Muhammed prædestinationslæren (læren om at ens liv og død var forudbestemt) så skulle man dø i sin seng eller ved et fald fra et æsel, så behøvede man ikke at frygte for at dø ved fronten. Og skulle det ske, så fik man en klækkelig bonus stillet i udsigt.
Islam betyder underkastelse under Allah og Muhammed er hans profet, som bestemmer hvad Allah vil. En muslim er ‘en der udøver Islam’.
Hvis ikke de får lov at udøve deres tro, så gør man sig skyld i diskrimination.
Med prædestinationslæren in mente vil Islam aldrig tabe mod modstandere, der med Muhammeds psykologi, på forhånd har givet op.
@Erwin Neutzsky-Wulff
“Skrub ud af Irak og Afghanistan og pres Israel til at anerkende en palæstinensisk stat, så går luften ud af den panislamiske ballon”
Er det noget vi bare skal tage dit ord for?
Det lyder helt usandsynligt i mine ører.
Mon ikke snarere dine forslag vil bibringe islamisterne en forøget moral og en stærkt forbedret prestige i den muslimske verden? – og således virke helt modsat af dine profetier!?
Som jeg har forstået den seneste ‘sag’ om HuT, drejer det sig ikke om at forbyde organisationen.
En gruppe på Facebook, ønsker at lave en moddemonstration, men kan ikke få oplyst hvornår HuT afholder mødet i den sorte diamant.
Det er klart et demokratisk problem.
Endvidere har statsministeren udtalt, at de Danske styrker ikke er i Afghanistan for at skabe demokrati, hvilket er i modstrid med hvad Mærsk’s Amerikanske chef har udtalt, i en udsendelse om hvor mange af Mærsk’s hjælpearbejdere, der har mistet livet.
Så der er tilsyneladende uklarhed også på det punkt. Oprettelse og drift af pigeskoler, er vel ret beset ikke en militær opgave!.
Under alle omstændigheder bør vi rette et enkelt spørgsmål til medlemmerne af HuT, der vil lave Danmark og resten af Verden til et kalifat, – hvad bestiller i her, og hvad bidrager i med til det Danske samfund?.
“Diamanten” er noget mærkeligt skævt noget, som et 6 års barn kunne gøre efter med en lineal. Den er også tegnet af Aarhus ariktekter (Godaw-do). Og disse dekadente østjyder, havde ikke engang ulejliget sig med at tage et kik på de omkringliggende bygninger – noget som er et “must” for enhver bygherre med respekt for sig selv. Havde de gjoprt det, så havde de set at de andre bygninger har granit-skkel. Men nej, uh-ha – det skulle være så “fint” så “Diamante” fik naturligvis sandstenssokkel, med de forventelige frost-afskalninger til følge.
Erik L – kan denne organisation med 50 medlemmer mon det?
Det som jeg lærte i går var at organisationen er oprettet i 1953 i Jerusalem. Det er noget jeg aldrig har hørt om før. Det siger mig at den sandsynligvis er endnu en af de omkostninger, som verden har måttet bære i forbindelse med Israels bevidste eksilering af 700.000 mennesker i 1967 (sammen med de 200.000 som flygtede fra Vestbredden (og Jerusalem) i dag med efterkommere mere end ,5 millioner mennesker) – selve kernen i mellemøstkonflikten.
Med andre ord var Israel aldrig blevet oprettet, så ville denne organisation ikke være skabt.
..i forbindelse med Israels bevidste eksilering af 700.000 mennesker i 1948 (sammen med de 200.000 som flygtede fra Vestbredden (og Jerusalem) i 1967- i dag med efterkommere mere end 2,5 millioner mennesker) – selve kernen i mellemøstkonflikten.
(til hr. Erik L?, 19. januar 2011 kl. 10:45)
Sikke da noget vrøvl! Se om tid og sted hér: http://www.hizb-ut-tahrir.dk/pdffiles/invitation.pdf
Jeg håber sandelig, der ikke er alt for mange, der har mindre mængder, lovligt nytårsfyrværkeri tilbage :-)
(til hr. Erwin Neutzsky-Wulff, 18. januar 2011 kl. 20:46)
Velkommen til debatten i slyngelstuen på berlingske.dk.
Kun meget få blogholdere censurerer deres læseres bidrag. Det overlader de gavmildt til den aldeles nådesløse kritik fra deres andre læsere.
Du må skrive så langt, du vil, og du er ikke begrænset til fx fem indlæg i døgnet. Men forvent ikke, at vi lægger fingrene imellem, hvis du går over stregen for almindelig høflighed :-)
@Peder Bisgaard.
Forhåbentlig ikke, må være svaret på det spørgsmål.
Men der er formentlig langt flere, der er ‘passive’, samt deres proselytter i de lande hvor HuT er forbudt.(dette rim var helt utilsigtet;)
HuT udnytter vores demokrati, ved at sige ”hvis i forbyder os, er i jo ikke et demokrati”, mens de samtidig ikke ønsker at deltage i det demokratiske samfund, men vil et Islamisk kalifat, hvilket vi selvsagt ikke finder hverken tiltalende eller demokratisk.
Men man kan jo frygte, at HuT også får lov til at bygge en moske, hvorfra de kan hverve fra nær og fjern.
Det er et demokratisk skisma.
Jeg tror det er det Jacob Mchangama påpeger.
@John Ulrich Poulsen.
Set.
Men det ændrer ikke ved, at direktøren for den sorte diamant, tidligere IKKE ville oplyse tidspunkt for mødet, hvilket fik Pia K, til at rette henvendelse til Per Stig Møller.
Men tak for invitationen.
Det vil jeg bestemt ikke anbefale at man laver demonstrationer mod et lovligt varslet og hel igennem lovligt gennemført arrangement.
Men spørgsmålet er om der bliver noget af det blot fordi JUP udtrykker sig her i spalterne om ønskeligheden deraf.
—
Hvis det er sandt, det som jeg har været inde på , at organisationen er opstået i kølvandet på udsmidningen fra Palæstina af ca. 700.000 mennesker, der over hals og hoved måtte forlade deres fædrene land og velsagtens oprettet af flygtende palæstinensere, – så er direkte smagløst at begynde at protestere mod disse mennesker berettigede harme. Og så længe denne harme ingen fysisk skade gør, men blot kommer til udtryk i ord og erklæringer – så vil det pludselig være JUP og konsorter, som hidser en stemning op, – som nemt kan give bagslag, fordi hvis det er sandt at deres familier er blevet eksileret fra Palæstina, – så bærer de nok megen — og helt forståelig — vrede* i sig.
—-
*) Bemærk at denne vrede akkurat i det medie-billede som er rådende i Danmark, ikke vil være akkompagneret af en troværdig Årsag/virkning -forklaring i aviser og tv, fordi personer i medierne såvidt mulig ønsker at holde sådan berettiget harme ude, og i stedet stemple dem som sympatiserende med “terrorister” — hvor sandelig det er ethvert oplyst menneske bekendt at Israelerne med deres bevidste og planlagte udsmidning er der største terrorister i verden,- for det var dem som med deres ankomst i uforholdsmæssige store antal til Palæstina begyndte hele denne voldsspiral – og selve bombesprængningskonceptet hvor aldeles uskyldige omkommer skete første gang på jødisk initiativ, da det britiske militære hovedkvarter “King David Hotel” i Jerusalem blev bombet i 1946. Dette skulle sætte en farlig præcedens i de kommende snese år.
(til hr. Peder Bisgaard, 19. januar 2011 kl. 10:59)
Der skete skam mange store ting i ting i 1953. Livets gåde blev endeligt løst ved opdagelsen af DNA-molekylet. Hitz ut-Tahrir blev stiftet i Jerusalem. Og jeg lod mig føde :-)
@Peder Bisgaard. D.d. kl. 10:53. Du har så ret ang. Diamanten: En kæmpe aarhushistorie plantet i en uforståelig sammenhæng. De aarhusianske arkitekter må have skrældgrinet. Dér fik københavnerne rigtig noget grimt indendøre. Jeg selv græder af ærgrelse og skam over placeringen og udformningen.
Men netop på fredag synes bygningen som skabt til mødets deltagere: sort, blank, skæv, fjendtlig, tillukket, ond. Hvor er de lyse bøgeskove, den blå bølge? Dét er vores kultur og land. Diamanten er som et grimt fremmedlegeme, de har trængt sig ind i et land og en kultur, hvor den ikke hører hjemme.
@Peder Bisgaard. Hvad har Palæstinaspørgsmålet og danske soldater i Afghanistan lige præcis med hinanden at gøre?
I øvrigt er der ikke mange af dem, der optræder på billederne af HuT, der ser ud til at være gamle nok til at høre til blandt de 700 000, du taler om.
@JUP. D.d. k. 10:59. Måske en ny tidsregning begyndte i 1953 – specielt for ateister. Den nye treenighed. AMEN. :-)
(til hr. Peder Bisgaard, 19. januar 2011 kl. 11:26)
Jo, det er sikkert også en anden overvejelse, Københavns Politi gør sig, hvor smart det egentlig er at lade rabiate muslimer komme alt for tæt på Dansk Jødisk Museum, indrettet i Galejhuset tilbage fra Christians den Fjerdes tid indbygget i nutidens Det Kongelige Bibliotek.
Dermed ikke sagt, at vi ikke også engang skal have et Dansk Muslimsk Museum. Men det behøver ikke nødvendigvis at ligge oven i ruinerne af Dansk Jødisk Museum.
Jeg fik tilsendt en interessant pressemeddelse som jeg vil dele med jer.
København den 7. januar 2011
Åbent brev fra Hizb ut-Tahrir i Skandinavien til kulturministeren Per Stig Møller
Vi skriver til dig i forbindelse med din reaktion på vores kommende debatmøde om Afghanistan. Vi ønsker at påpege, at din reaktion kan forstås som politisk pres, hvilket ikke sømmer sig for en mand med dit ansvarsfelt.
Uden saglige argumenter vælger du, som den ansvarlige for Kulturministeriet, at kræve en redegørelse og en begrundelse fra ledelsen på Det Kongelige Bibliotek vedrørende beslutningen om at lægge lokaler til vores debatmøde om Afghanistan; et åbent møde med fri debat om deltagelsen i besættelsen af Afghanistan.
Din reaktion er påfaldende, fordi du på den ene side klargør, at et decideret forbud mod vores debatmøde hverken er ønskeligt eller muligt, idet du afviser at aflyse mødet med begrundelsen: ”Der er foreningsfrihed i Danmark, og Det Kongelige Bibliotek må heller ikke bringes i den situation, at de bliver anklaget for at diskriminere over for en lovlig forening.” På den anden side pointerer du, at formålet med anmodningen om en redegørelse og en begrundelse fra de ansvarlige på Det Kongelige Bibliotek er at ”se, om de gør sig nye overvejelser”. Man kan derfor kun undre sig over, om dette signal er politisk pres fra din side for at forhindre debatmødet uden juridisk hjemmel eller for at profilere dig selv, ligesom nogle blandt dine kollegaer gør, når de lancerer en verbal offensiv mod muslimerne. Men er dette Kulturministeriet værdigt? Hvilken kultur repræsenterer sådanne politikere, når de tyr til politisk pres, dæmonisering og krav om forbud for at modstå frie debatter og tankeudvekslinger?
Derudover forsøger du at påføre krigen i Afghanistan en vis legitimitet ved at sige: ”Vi er i krig med Taliban på FN’s opfordring for at forhindre, at Taliban får magten tilbage i Afghanistan.”
Men hvilken legitimitet har FN’s opfordring, når den bygger på en anmodning fra et korrupt marionetregime, der er etableret under besættelsen og indsat efter valgsvindel, hvorfor det hverken repræsenterer befolkningen i Afghanistan eller nyder nogen autoritet, især uden for den grønne zone i Kabul?
Og hvilken legitimitet har FN, når det i praksis fungerer som et instrument, der blåstempler stormagternes krige og sikrer deres interesser? Hvilken troværdighed har FN, når det forholder sig passivt over for stormagternes gentagne overtrædelser og overgreb, om end det er i Afghanistan, Irak, Palæstina eller andre steder? Alt dette sår tvivl om, hvorvidt FN kan være det ønskede internationale organ, der kan sikre fred og retfærdighed samt beskytte de svage mod stormagternes undertrykkelse – nødvendige krav for en organisation, som ønsker at være en legitim international reference.
Dertil vil vi spørge: Hvis FN’s resolutioner er så afgørende for de danske politikere, hvorfor valgte I så at bidrage til USA’s krig i Irak uden noget FN-mandat? Hvis FN virkelig er referencen, hvorfor vælger de danske politikere så at negligere FN’s gentagne anbefalinger og kritik relateret til udlændingeloven og racediskriminationen i Danmark? Og hvorfor dæmoniserer du og dine kollegaer holdningen om de besattes ret til selvforsvar, når FN anerkender denne?
Alt dette bekræfter, at FN’s opfordring er et påskud, fordi jeres beslutning om krigsdeltagelsen ikke bygger på FN’s resolutioner, men snarere på USA’s tilskyndelser, skønt det koster mange uskyldige menneskers liv, fører til umenneskelig tortur, indbefatter samarbejde med kriminelle krigsherrer og korrupte politikere og omfatter etablering af marionetregimer, der ikke afspejler de respektive befolkningers vilje, hvilket hverken kan legitimeres gennem FN eller andre!
Hvad angår din påstand om, at krigen er til for at forhindre, at Taliban får magten, så forekommer den noget absurd, når NATO for tiden ønsker at forhandle magtdeling med Taliban! Dertil må en mand med din baggrund kende til USA’s geopolitiske interesser i denne region, hvorfor det bør være tydeligt, at besættelsen handler om meget mere end Taliban! Og når majoriteten af befolkningen i Afghanistan, ifølge adskillige meningsmålinger, anser NATO’s tilstedeværelse som en uønsket besættelse, hvordan kan I så stadigvæk gemme jer bag sådanne påskud?
Men det mest opsigtsvækkende ved din reaktion er din udtalelse: “Det er et bagholdsangreb at opfordre til at ramme danske soldater.” Dette er en klar fordrejning af vores budskab. Vores debatmøde handler om de skandinaviske regeringers bidrag til besættelsen. Vi agter ikke at være tavse, så længe besættelsen står på, og så længe besættelsen koster menneskeliv blandt afghanerne og de danske soldater. Derimod understreger vi i denne sammenhæng, at de besatte er i deres fulde ret til at forsvare sig selv, og når dette indbefatter modstandskamp mod danske soldater, så kan man kun bebrejde de folketingspolitikere, som står bag beslutningen om at bidrage til denne aggressive besættelse.
Vi opfatter derfor din udtalelse som en fordrejning og en dæmonisering, som tilsigter at intimidere kritikerne af besættelsen og at dække over de blodsudgydelser, som folketingspolitikerne er ansvarlige for. Vi tager afstand fra intimideringen af besættelsens kritikere. Borgerne i Danmark skal ikke tvinges til at acceptere, at deres børn dør i en krig, som kun tjener USA’s interesser, og især når krigen har undermineret borgernes sikkerhed. Derfor er det en tvingende nødvendighed at kunne debattere og kritisere besættelsen uden hindringer. Vi er overbevist om, at en moden og ærlig debat om besættelsen er presserende og nødvendig. Og vi er fast besluttet på at tage denne debat uagtet dæmoniseringen, det politiske pres eller truslerne om forbud og retsforfølgelse, og uanset om det bliver på Det Kongelige Bibliotek eller et andet sted.
Vi ved, at der findes intellektuelle og kulturpersonligheder i Danmark, som føler skam over det faktum, at ingen blandt politikerne kan forsvare noget så følsomt som krigsdeltagelsen med andet end vage påskud. Vi appellerer derfor til sådanne personer om at leve op til deres moralske ansvar ved at kræve et omgående ophør af besættelsen og ligeledes af de gentagne interventioner i muslimernes lande. Dette vil bidrage til at fjerne kløfterne og hadet, som politikerne skaber via deres utilstedelige ageren.
Endelig vil vi fremhæve, at din og især dine kollegaers reaktioner på vores kommende debatmøde bekræfter vores holdning om, at de vestlige idealer er tomme paroler, som ikke holder over for intellektuelle udfordringer. Disse reaktioner modsiger også påstanden om, at I ønsker at udbrede demokrati og frihed gennem krigen, da det kræver, at I først opretholder disse værdier i eget hus, ifald I med en vis troværdighed ønsker at påstå, at I vil udbrede disse til andre.
Chadi Freigeh
Medierepræsentant for Hizb ut-Tahrir – Skandinavien
Ak ja. Offerkortet spilles ud igen:)
(til fr. Camilla Langberg, 19. januar 2011 kl. 11:42)
Det er et syn for guder, når der der ved nattetide ved hjælp at forskellige sindrige, særligt fremstillede løfteapparater bliver pudset vinduer på Den sorte Diamant. Det kan ikke beskrives, det skal opleves!
Nyd: http://www.youtube.com/watch?v=sfmAeijj5cM
(til hr. Hassan Abdullah, 19. januar 2011 kl. 11:56)
Jeg påskønner i høj grad folk, der er i stand til at udtrykke sig nogenlunde kortfattet :-)
Mon ikke vores lokale orakel udi arkitektur (Godfred(Sic!)) kunne beære os med en refleksion over den sorte diamants æstetiske kvaliteter.
Han har godtnok aldrig selv skabt noget arkitektonisk, men ukendskab til emnet har ikke hidtil hindret ham i at have og udtrykke en mening:)
@JUP. Nå, hører vinduespudsningen også til mørkets gerninger, ja, hvorfor så ikke også overlade bygningen til mørkemænd.
Pas nu på, du ikke helt går i selvsving, efter du blev rost og savnet. :-)
Antidemokratiske foreninger og deslige har ikke hjemme i et demokrati.
(til hr. Kim Olsen, 19. januar 2011 kl. 12:16)
Jeg synes nu, Den sorte Diamants arkitektur siger noget tidstypisk om nutidig dansk kulturs selvbevidsthed: Aldrig mere nogen “Krystalnat” eller mere jødehad :-)
@Hassan Abdullah: Du skriver ikke, hvornår du fik tilsendt den “interessante pressemeddelelse”. Den lyder meget som noget, der allerede er omtalt i aviserne for længe siden. Selv om den er dugfrisk, må du argumentere for, hvad der er interessant ved den. Den er meget lang, men indholdet er uendelig forudsigeligt, og afspejler efter min mening blot det, som er grunden til, at der overhovedet er denne debat om HuT’s møde: At det ikke på forhånd er klart, om det har et lovligt formål (en politisk drøftelse) eller et ulovligt formål (opfordring til vold).
(til fr. Camilla Langberg, 19. januar 2011 kl. 12:27)
Jeg har været underligt hjemløs, siden hr. Ulf Timmermann ved sit nytårsforsæt svigtede os: Hvor er jeg nu? Hvor er det egentlig, jeg vil hen? Glad for trods alt stadig at have dig ved min side. Det er stadig ikke blevet forbudt at tænke højt – og være ældre :-)
JUP skriver:
Lidt kluntet formuleret, men jeg forstår hvad du mener – Galejhuset stammer rigtignok fra Chr.IV, men det dansk jødiske museum er fra juni 2004. Og det er iøvrigt rent tankespin at Politiet skulle have nogen overvejelser i den anledning, fordi der er tale om et fredeligt møde, hvor du kan være helt sikker på at de ikke er dumme nok til at gøre noget af det du antyder. Chr.IV’s bygninger er også karakteriseret ved at være meget solide, og de pågældende ind-logerede har sikkert — hvis jeg kender dem ret — truffet visse sikkerhedsforanstaltninger.
Abdullah/Freigih skriver:
(min fremhævning)
Prøv at tage en tit på denne artikel fra en af verdens bedste strategiske tænkere, professor ved Chicago’s Universitet, John J. Mearsheimer fra d. 16. december 2010 , som jeg også har henvist til i en tråd herover – og det vil stå klart, at krigen i Afghanistan er i USA’s langsigtede, strategiske interesse. Som både han og hans kollega, Stephen M. Walt, har sagt flere gange, så gnider Kina sig i hænderne over alle de ressourcer som USA smider ned i et af verdens fattigste lande, fordi jo før kommer den dag hvor Kina vil gå forbi USA. USA’s eneste interesse i Afghanistan er at sikre at der ikke derfra planlægges angreb til udførelse på amerikansk jord, men dette gøres bedst ved god gammeldags politi- og efterretningsarbejde – hvorimod militære besættelser blot medfører at stadig flere slutter sig til modstandsbevægelserne, og gør at USA og dets allierede vil blive “bogged down” dér i årevis, med mindre de tager en rask beslutning og simpelthen “pull out”
Rettelse:
…at krigen i Afghanistan er ikke i USA’s langsigtede, strategiske interesse.
@ JUP. Ja, man får jo visse eksistentialistiske overvejelser gennem livet. Hvor går vi hen? Hvorfor holder jeg ikke mine nytårsfortsætter? Ak, livet er skrøbeligt. Man får tage til takke med det, der nu er. Du kan da kontakte Timmermann på Facebook eller lignende, det vil han sikkert blive glad for. Der er vist også plads til både sauce/sovs og suppe…..
JUP kl. 12:16. “aldrig mere jødehad, aldrig mere krystalnat”. Ja, det kan vi jo netop overveje det seriøse i med indholdet på fredag.
“Det er stadig ikke forbudt at tænke højt…” (John Ulrich Poulsen, 19. januar 2011 kl. 12:44).
Lige som man stadig er helt fri til at tie stille, hvis man ikke har noget (fornuftigt!) at sige…
gl-j
Nu skriver Godfred igen til sig selv. Snakker med sig selv, snakker med sig selv. Han har smidt alt legetøjet ud af vuggen, ingen gider mere tage det op. Ingen gider mere svare ham.
(til fr. Camilla Langberg, 19. januar 2011 kl. 13:12)
Kan du nu være sød ved vores Godfred!
Vi har vel alle et medfødt yngelplejeinstinkt. Oppe i den syvende himmel undrer de sig stadig over min engleblide tålmodighed :-)
@JUP. Hov, hvorfor en himmel tror du nu på? Yngelpleje? Ja, men bare man ikke nærer en slange ved sin barm. Nå, intet er jo sort-hvidt, skal vi huske. Jeg mindes stadig med vemod hint Hjerte-til-hjerte-møde i præstegården, det var inden den langvarige julesne frøs os alle til, måske endog helt ind i vore hjerter. Men nu skal jeg til at overholde mit nytårsfortsæt, nemlig ikke at spilde tiden på blogs. Men der er jo altid noget, man må have sagt, I nok ikke kan leve foruden, (humor) :-)
Det er mig en gåde, når vores herboende muslimer og deres støtter, himler op om, at NATO er en besættelsesmagt, og det kun er retfærdigt at der ydes modstand mod denne…
Til dem som ikke ved det, så er Taliban selv en besættelsesmagt, og ikke Afghanere der kæmper mod ISAF, men alt muligt ral, der kommer fra den muslimske verden.
Så fordi denne besættelsesmagt deler den samme muslimske tro, så gør det dem altså ikke til frihedskæmpende afghanere, langt fra!
I
Nej, Hizb ut-tahrir skal ikke gøres til martyrer. De skal derimod gøres godt og grundigt til grin på ganske almindeligt dansk.
Lad os nu vente og høre, hvad karrikaturtegneren hr. Kurt Westergaard i morgen som vidne har at berette i landretten i Århus om sit møde med den muslimske øksemand. Det lyder jo nærmest som noget fra oldtiden.
Jeg glæder mig til at se de samme debattører råbe højt når Nazisterne booker Diamanten.
Kristian Andersen
Sammenligner du HuT med nazisterne?
Det er øjeblikke af sjælden stor skønhed når klarsynet rammer dig. Måtte det blot ske lidt oftere:)
Tusind tak for sammenligningen – det er spot on!
Kim Olsen,
Jeg tillader mig at skrige af grin over din sidste kommentar- Verdensklasse!:-)
Muhammedaner har ikke lovligt anerkendt trossamfund i Danmark.
Og kan ikke blive lovligt anerkendt, da det er grundlovsstridigt.
Grundlovens § 67. jvnf også 69.
Lovligt anerkendte trossamfund har vielsesmyndighed og fødsels- og dødsregistrering.
Således kan lovligt anerkendte trossamfunds præster forrette gyldig borgerlige vielser.
Intet af det, kan muhammedanere, fordi de ikke har et trossamfund, der kan lovligt anerkendes i DK.
Det sikrer vores Grundlov os.
Jeg skal ikke forholde mig til hvorvidt Hut er en lovlig forening. Det giver dog ikke mening at tale om et debatmøde i sammenhæng med Hut. Det ses af deres egne oplæg hvor der ikke problematiseres, som oplæg til debat, men kun påstuleres i forhold til den absolutte sandhed de mener at finde i deres islamistiske idiologi.
Man kommer ikke for at debatere med folk der mener at være i besidelse af den absolutte sanhed, det giver ikke nogen mening.
Men hvis folk mener at ville bruge tid på at høre på demagoger udlægge deres absolutte sanheder så for min skyld gerne. Personligt kan jeg sagtens bruge min tid bedre.
Den absolutte sandhed kan ikke debateres, kun prædikes. Og hvad enten den udspringer af en ideologi eller den anden religion, eller som i dette tilfælde af en sammenblandning af begge dele, er det oftes uskøndt at høre på. Og i særdeleshed ikke noget man bliver klogere af.
De forskellige religioner og idiologer skiller sig ikke væsentlig fra hinanden når de tolkes som absolutte sanheder.
Kære Kim Kværulant,
Jeg har vist aldrig givet udtryk for at sympatisere med HuT.
Godt at se at du stadig er lige debil ;)
…LET LEVERPOSTEJFARVET LUTHERS LÆRE?
“Hvorfor holder jeg ikke mine nytårsfortsætter?”
(Camilla Langberg, 19. januar 2011 kl. 12:57).
Den tydeligvis småt begavede “Camilla Langberg” er endnu ikke kommet så langt med sine “eksistentialistiske overvejelser”, at hun skelner mellem, hvad hun evt. måtte ‘sætte sig for’, og hvad hun (uden at forsøge overvejelse?) bare “fortsætter” (med).
Det ses af hendes sprogbrug.
gl-j
PS: Da jeg idag skulle med S-toget, benyttede jeg lejligheden til at spørge en medpassager, om hvad hun mente om Hizb ut-Tahrirs møde i Den Sorte Diamant på fredag (21.1 fra kl. 17.30).
Svaret var, at “hvis Hizb ut-Tahrir f.eks. “opfordrer til drab på danske soldater”, så er debatmødet mildt sagt problematisk”. Hvis det på den anden side ikke var tilfældet, bør Hizb ut-Tahrir naturligvis have samme adgang , som alle andre her i landet har til at holde møder – også i Den Sorte Diamant…
Vi kom det ikke nærmere inden Nørreport Station (hvor man skal “holde øje med sine ejendele, og huske at tage dem med sig).
Men det var vel osse fint nok – og det var ligefrem en lise at høre min kvindelige medpassagers fornuftige overvejelse (fremfor det irrelevante bræk, der ustandselig løber en “Camilla Langberg”, samt gamle “humorister” som John Ulrich Poulsen i pennen (19. januar 2011 kl. 14:42)).
PPS: På udvejen til mit rejsemål var jeg nødt til at tage taxa det sidste stykke vej . Chaufføren var (muslimsk) kurder – en mand med humor, sund sans – og et glimrende dansk efter 24 år i Danmark. Han overdrev vist ikke sin ‘Islam’ (som måske i princippet modsvarer en “Camilla Langberg”s lettere leverpostejfarvede lutherske lære (ikke noget med ‘Namazla’ og enden i vejret i tide og utide)).
Og ærlig talt, så tog han ikke Hizb ut-Tahrir særlig alvorligt…
Men taxachaufføren havde dog et stort problem: Hans søn, som er 18 år, og angiveligt medlem af Hizb ut-Tahrir – synes “ikke at være til at tale med”.
Tja? Jeg kunne af egen erfaring fortælle chaufføren, at sådan er det jo ofte med 18-årige (uanset om de er muslimer, leverpostejskristne eller hvad som helst) – og at det som oftest går meget bedre, når de bliver lidt ældre…
PPPS: Dog bør man være varsom med de ældre årgange, der spørger hinanden, om “Hvor går vi hen?”:
1: Hvor skal du hen?
2: I biografen…
1: Hvad skal du se?
2: Quo Vadis!
1: Hvad betyder det?
2: “Hvor skal du hen”! I biografen! Hvad…
http://en.wikipedia.org/wiki/Quo_Vadis_(1951_film)
Godfred
“Lige som man stadig er helt fri til at tie stille, hvis man ikke har noget (fornuftigt!) at sige…”
Det er en frihed, som du aldrig har misbrugt!
Hvoir er det dog rørende – VED ALT KAN ALT personen har været med FUTTOGET I DAG – hvilken oplevelse.
_____________________________________
Der er debattør der håber den blå blok vil demonstrere til HUTTERNES TOPMØDE – det er ikke
normen for blå¨blok.
—————————————–
Rød blok har stået fadder til den overeksponerede indvandring + indførelse af momsen +inførelse af grønne afgifter- indførelse af efterlønnen – så naturligvis må
de stå for afskaffelse af diverse uhyrligheder.
interessant
En løgn bliver ikke til sandhed ved at gentages.
En forræder bliver ikke mere overbevisende ved at bruge vulgærsprog.
Man kan have så forkerte sympatier, at man klæder sig i burka, men ikke engang kan finde rundt i den, så den vender forkert, og man hverken kan se eller høre. Det hele “snurrer” rundt.
Godfred Louis-Jensen
Hold da op, jeg kunne sq ikke drømme om at diskutere mine trosforhold med en tilfældig taxachauffør.
Der er nogen eller rettere alt for mange der ikke kan åbne kæften uden at Allah skal blandes ind i det. Øj hvor er det dog trættende at høre på efterhånden
Gad vide om foreningen for veteraner (soldater) var velkommen i den sorte diamant hvis der på spisesedlen blev opfordret til væbnet kamp mod HUT i danmark og omeng
PATETISKE TÅGEHORN
“… jeg kunne sq ikke drømme om at diskutere…” (Anja Jensen, 20. januar 2011 kl. 01:43).
Anja Jensen er skam velkomme til at lade være! I Danmark har vi ytringsfrihed – men ingen pligt til at “kommentere”…
gl-j
PS: Tværtimod kan de fleste af os nok undvære patetisk forvirrede tågehorn som Anja Jensen (samt “Camilla Langberg” m.fl.) – og deres ævl om, hvad de “gad vide”, men “hverken kan se eller høre”…
(til hr, Godfred Louis-Jensen, 20. januar 2011 kl. 05:37)
Hvordan man nu de unge konservative lømler fra BOPA ville have grebet den her an? De er ikke længere iblandt os, men d´herrer Jørgen Jespersens og Uffe Horwitz´ fantasifulde ånd lever fortsat videre. Det gør Den Kongelige Livgarde trods sine tab også.
Afsky for vold og krig er et endog meget smukt menneskeligt træk, men paradoksalt nok kan det ofte kun hævdes ved netop de midler. Det onde skal forgå. Det gode skal bestå. Var det hr. Nordahl Grieg, der med hr. Kim Larsens spæde røst sang saledes?
Til HuT og deres støtter er der kun een ting at sige: Stuerene bliver i aldrig!
Til de varmeste fortalere for HuT (Godfred(Sic!), Kristian Andersen O.a.: Når nu mødet på demokratisk vis er kønsopdelt, hvilken afdeling går i så ind i?
(til hr. Kim Olsen, 20. januar 2011 kl. 09:36)
Er du da tovlig? Det er sandelig ikke noget, man selv må bestemme ved sådan nogle Fritz-ut-Clausen-møder! De tjekker også ved indgangen, om man er omskåret eller ej, før man bliver sluppet ind i de hellige haller :-)
Tågehorn har reddet mange liv. Men ikke alle kan reddes.
(til fr. Camilla Langberg, 20. januar 2011 kl. 10:57)
Tidligt oppe i dag? Her er den for fuld udblæsning på larsensk.
http://www.youtube.com/watch?v=ZDujgEJDZO8
Den har han nok tilbage i sin skoletid lært til morgensang :-)
@JUP. JA! Men desværre er de gode “klassikere” med de rigtige budskaber gået tabt for de yngre generationer. Den synges stadig på højskolerne, men hvor længe. Hvorfra får vi så vores holdninger og dannelse? Hvilken modstandskraft har vi så mod fjender af demokratiet?
Jacob Mchangama det var dejligt at se dig stille mørkets præst til vægs i debatten på DR2. Manden kan jo ikke en gang formulere sig længere. Hans IQ er vist nede på minus 20.
Lille, lille Kim. Jeg ser din retorik stadig er at finde på børnehaveniveau. Inden du postulerer for meget sludder der rammer dig i nakken som en Boomerang. Gider du ikke lige dokumentere hvor jeg har været en “varm” fortaler for HuT? Jeg glæder mig til din dokumentation ;)
I mit seneste indlæg har der indsneget sig en beklagelig fejl. I stedet for:
“Til de varmeste fortalere for HuT (Godfred(Sic!), Kristian Andersen O.a.: Når…”
Skal der stå:
Til de varmeste fortalere for HuT møde i det kgl. Bibliotek…
Jeg undskylder overfor HuT at det kunne se ud som om D’herrer Godfred(Sic!) og Kristian Andersen er associeret med jeres organisation.
Nu ved jeg ikke om ham øksevirtuosen der ville slå K W ihjel, var udklækket af forbryderrekrutskolen HuT. Men til gengæld beskriver K W ham smukt i dag som “En fej lille løgnhals”.
Jeg kender ikke nogen af de to, men mener det er vigtigt at lægge bort de fine fornemmelser, og kalde sagerne det de hedder.
Savner en rigtig beskrivelse af ham den unge forbryder der teede sig sindssygt da fængselspersonalet udførte deres job og flyttede ham. Han er angiveligt ikke død af skader jf. obduktionen! Men samtlige hyklere er mobiliseret og forventer at den tyrkiske regering, den tyrkiske amb. i Danmark, og den danske amb. i Tyrkiet deltager, når forbryderen skal begraves i Tyrkiet, -og ikke i Danmark som har lagt ryg til hans fremtrædende karriere. FØJ!
Konstatering. Lille Kim er anti-demokrat!
Kristian Andersen
Hvorfor tror du det?
Det er ikke demokrati, at ville forbyde visse organisationers ret til forsamling bare fordi man er uenig med disse organisationers holdninger eller politiske/religiøse overbevisning. Endvidere er det direkte ulovligt, at ville censurere disse organisationer pga. meningsforskelle. Derfor er mennesker der alligevel vil gøre dem tavse eller fjerne deres ret til forsamling (de samme steder som de organisationer man er enig med) anti-demokratiske og på kant (hvis ikke over) dansk lovgivning.
(til fr. Camilla Langberg, 20. januar 2011 kl. 12:52)
Her er den “rigtige” udgave med Herborg Kråkevik: http://www.youtube.com/watch?v=irfB9GUdjPE&feature=fvw.
Er der overhovedet noget, der kryber så langt ind under huden som norsksyngende kvinder, der ruller på “r”erne?
Men så sagde det bang, da luftværnskanonen hin decembernat havde fået skudt sig ind på bombeflyet over Berlin. Tyskerne var noget mystificerede over hans lig, der i modsætning til de øvrige syv, australske, besætningsmedlemmer ikke bar identifikationspapirer. Hans grav er derfor den dag i dag ukendt.
@JUP. Smukt – stærkt – “Til ungdommen”, gid den kom til ungdommen. TAK. :-)
Kristian Andersen
Jeg bliver nødt til at spørge dig: Er du idiot, retarderet eller læsehæmmet?
Jeg har gentagne gange skrevet, at HuT naturligvis skal have lov til at ytre sig, holde kønsopdelte møder og hvad de ellers har lyst til. Bare ikke på det Kgl. Bibliotek. Jeg har også forsøgt at give udtryk for hvorfor jeg ikke mener at lige præcis dette sted ikke skal lægge lokaler til anti-demokratiske (for nu at bruge dit eget udtryk) bevægelser.
Du skriver du arbejder på en skole! Jeg håber da ikke du er lærer, for det kræver vel at man selv kan læse indenad for at kunne undervise andre.
Hvad er det der er så svært at forstå?
Godfred Louis-Jensen
jeg er slet ikke i tvivl om hvorfor du ikke kan bruges på arbejdsmarkedet.
Hold kæft nogle krybdyr instinkter du bisidder når du ikke kan argumentere.
“Bare ikke på det Kgl. Bibliotek…” (Kim Olsen, 20. januar 2011 kl. 22:15).
Jeg kan høre det for mig: “Det er ikke det, at de holder mødet. Det er måååden altså, som de holder mødet på…”
gl-j
PS: Kim Olsen er et populistisk narhovede!
Godfred(Sic!)
Jamen, det er man vel pr. definition når man ikke er enig med dig og den læsehæmmede/argumentresistente K.A..
Set i den sammenhæng, opfatter jeg dit seneste indlæg som et kompliment.
Hav et godt møde i aften Godfred(Sic!). Når du har entret de hellige haller, stiger intelligenskvotienten både ude på gaden og i dronningesalen – trods alt. Jeg er sikker på at du kan opnå medlemskab, måske endda med pensionistrabat, og dermed medvirke til etableringen af kalifatet:)
“Set i den sammenhæng, opfatter jeg dit seneste indlæg som et kompliment.” (Kim Olsen, 21. januar 2011 kl. 09:22).
Sådan var det skam osse ment, Kim Olsen (bortset fra den detalje, at “kompliment” (ulig f.eks. ord som “narhovede”) er et n-ord: En kompliment!
gl-j
PS: Hvordan min evt. entré skulle kunne hæve “intelligenskvotienten” både uden- og indenfor Den Sorte Diamant, står mig ikke klart? Men jeg forestiller mig nu heller ikke, at en Kim Olsen kan forklare sig?
Jo sagtens Godfred(Sic!)
Når du er væk fra gaden, stiger den gennemsnitlige intelligenskvotient der, og det samme gør sig gældende når du entrer dronningesalen fyldt med HuT tosserne.
Min stavefejl er beklagelig og pinlig – ligesom din trang til at påpege den.
Godfred(Sic!)
“PS: Kim Olsen er et populistisk narhovede!”
Hvad mener du egentlig med det? Ved du hvad populisme betyder?
Her er den gængse definition, som ikke kaster meget lys over hvorfor jeg skulle være populistisk:
PS: Kim Olsen er et populistisk narhovede!
“Populisme (af latin: populus; folk) er en betegnelse for en politisk bevægelse forankret i det jævne folks verdensbillede. I modsætning til mange af de traditionelle ideologier opererer populismen ikke hen mod et endemål, og populisme kan således både være venstreorienteret, højreorienteret og midterorienteret. Populismen står ofte i opposition til en elite i form af det politiske establishment, og det er karakteristisk for mange populistiske partier, at de er opstået som protestpartier.”
Godfred(Sic!) er du ved at blive en lille smule dement?
Man noterer sig Godefreds(Sic!) interessefællesskab med HuT. Modstand mod krigen i Afghanistan er et punkt. Kunne der eventuelt være andre, f.eks. opfordringen til drab på danske Jøder som organisationen er dømt for? Blot en strøtanke:)
Hader alle muslimer – synes alle muslimer burde smides ud af Danmark – mener Mecca burde jævnes med jorden
lad os endnu engang samles om mottoet DEUS VULT
VENDEPUNKT FOR KRIGSMODSTANDEN?
Vi i Danmark er Hizb ut-Tahrir stor tak skyldig for at organisere det debatmødet om vores krigsdeltagelse i Afghanistan – den første større manifestation af kritik mod regeringens følgagtige, landsforræderiske krigspolitik. Efter 10 års håbløs krigsdeltagelse blev mødet i Den Sorte Diamant den første klare manifestation af modstand mod regeringens politk.
Regeringen såvel som oppositionen glimrede kun ved deres fravær. I stedet for at tage debatten op med krigsmodstanderne – som trods alt ikke kun omfatter Hizb ut-Tahrir! – stod ministre og andre politikere udenfor Den Sorte Diamant, i kulde og uklædelig blanding med småfrysende borgere og aggressive, uartikulerede skaldepander m.fl. Med folk som Haarder, Støjberg, Lykke Friis og Søren Pind i spidsen stod det borgerlige Danmark med fakler i hænderne, lange bange sange og ingenting i tankerne – som det svage ekko af det politisk aktive og kritiske Danmark, der var engang.
Men hvor var f.eks. Pia Kjærsgaard? Hvor var kulturminister Per Stig Møller (K), der ellers forholdsvis energisk har søgt at stille sig i spidsen for at hindre Hizb ut-Tahrir’s møde i Det Kgl. Bibliotek? Hvor var vores forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech (V)? Og hvor var statsministeren, der som Anders Fogh Rasmussen’s arvtager på mødet blev citeret for den forslidte floskel om, at “de danske soldater gør et utrætteligt arbejde for at forsvare vores sikkerhed, frihed og demokrati”?
Havde man haft svageste forhåbning om, at i det mindste SF’s formand, Villy Søvndal, trods alt ville have mandsmod og hjerte – civil courage! – til at møde op og tale åbent om – og for? – den aktive krigspolitik, blev man skuffet. Det nærmeste dagens begrædeligt reaktionære, følgagtige Danmark kom til at markere disse sidste måneders krigeriske mediehetz mod Hizb ut-Tahrir, var fire ferske, pinligt velklædte og tavse løjtnanter fra Hæren.
Villy Søvndal, som ellers samme morgen i TV2-debat med Hizb ut-Tahrir’s talsmand, Chadi Freigeh, havde lovet at overveje at deltage i debatmødet, valgte i stedet angiveligt at “tage hjem for at hjælpe datteren Anna med at flytte”…
Det er der måske flere stemmer i? Men Søvndal gavner nu nok hverken sig selv, valgkampen eller fremtiden overhovedet ved at stille sig i spidsen for et korrumperet, konformt og næsten komplet intetsigende Danmark.
VENDEPUNKT FOR KRIGSMODSTANDEN?
Vi i Danmark er Hizb ut-Tahrir stor tak skyldig for at organisere debatmødet om vores krigsdeltagelse i Afghanistan – den første større manifestation af kritik mod regeringens følgagtige, landsforræderiske krigspolitik. Efter 10 års håbløs krigsdeltagelse blev mødet i Den Sorte Diamant den første klare manifestation af modstand mod regeringens politk.
Regeringen såvel som oppositionen glimrede kun ved deres fravær. I stedet for at tage debatten op med krigsmodstanderne – som trods alt ikke kun omfatter Hizb ut-Tahrir! – stod ministre og andre politikere udenfor Den Sorte Diamant, i kulde og uklædelig blanding med småfrysende borgere og aggressive, uartikulerede skaldepander m.fl. Med folk som Haarder, Støjberg, Lykke Friis og Søren Pind i spidsen stod det borgerlige Danmark med fakler i hænderne, lange bange sange og ingenting i tankerne – som det svage ekko af det politisk aktive og kritiske Danmark, der var engang.
Men hvor var f.eks. Pia Kjærsgaard? Hvor var kulturminister Per Stig Møller (K), der ellers forholdsvis energisk har søgt at stille sig i spidsen for at hindre Hizb ut-Tahrir’s møde i Det Kgl. Bibliotek? Hvor var vores forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech (V)? Og hvor var statsministeren, der som Anders Fogh Rasmussen’s arvtager på mødet blev citeret for den forslidte floskel om, at “de danske soldater gør et utrætteligt arbejde for at forsvare vores sikkerhed, frihed og demokrati”?
Havde man haft svageste forhåbning om, at i det mindste SF’s formand, Villy Søvndal, trods alt ville have mandsmod og hjerte – civil courage! – til at møde op og tale åbent om – og for? – den aktive krigspolitik, blev man skuffet. Det nærmeste dagens begrædeligt reaktionære, følgagtige Danmark kom til at markere disse sidste måneders krigeriske mediehetz mod Hizb ut-Tahrir, var fire ferske, pinligt velklædte og tavse løjtnanter fra Hæren.
Villy Søvndal, som ellers samme morgen i TV2-debat med Hizb ut-Tahrir’s talsmand, Chadi Freigeh, havde lovet at overveje at deltage i debatmødet, valgte i stedet angiveligt at “tage hjem for at hjælpe datteren Anna med at flytte”…
Det er der måske flere stemmer i? Men Søvndal gavner nu nok hverken sig selv, valgkampen eller fremtiden overhovedet ved at stille sig i spidsen for et korrumperet, konformt og næsten komplet intetsigende Danmark.
Godfred Louis-Jensen
f/ OKTOBERBEVÆGELSEN
PS: Da jeg kom til Den Sorte Diamant i går aftes, skridtede jeg ellers “den danske front”, som med flere af regeringens medlemmer i spidsen demonstrerede “imod det, de diskuterede på mødet” (Sic!), af – men uden at få øje på vores forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech (V).
Jeg ser nu i dagens BT, at hun faktisk var til stede under “demonstrationen”, og har derfor rettet mit indlæg ovenfor på dette vigtige punkt (1).
Det hele er jo, som fru Lillelund Bech slår fast, alt i alt “en alvorlig sag”! Hvori det aller-alvorligste egentlig vil vise sig at bestå, må historikerne måske tage sig af, når de får tid og lejlighed gives, men eftersom det, som “de diskuterede på mødet”, var krigen i Afghanistan – og herunder især den 10 år lange, idiotiske danske krigsdeltagelse! – slutter jeg mig med nogen forbavselse (men bestemt osse med stor indre glæde) til, at selv forsvarsministeren nu er blevet modstander af sin egen regerings krigspolitik?
PPS: Måske var selv den sjove Ole Hjul med foran Diamanten – med gratis eksemplarer af HA`s “Sjakalmanifestet”…
(1) http://www.bt.dk/politik/otte-ministre-til-demo-ved-diamanten
Godefredd(Sic!)
Det var godt du havde en god aften i gode venners lag.
Fik I diskuteret HuT dom for antisemitisme? Eller undlod du som den gode gæst at nævne dette – og passede det dig egentlig ikke meget godt?
Kopi af min kommentar på chefredaktørens blog d.d. kl. 00:24:
KRIGEN ER FORBI – NU SKAL SOLDATERNE HJEM!
“Det er i sig selv problematisk, men…” (Alen Hodzic, 22. januar 2011 kl. 20:07)
Nej – det er skam aldeles uproblematisk!
Som Alen Hodzic – men i modsætning til f.eks. Lisbeth Knudsen m.fl. – deltog jeg faktisk i debatmødet, som Hizb ut-Tahrir havde indkaldt til i Den Sorte Diamant den 21. januar 2011.
Lad mig derfor benytte lejligheden til at gentage den varme tak til Hizb ut-Tahrir, som jeg gav udtryk for under debatten…
Og lad mig så knytte et par bemærkninger til Alen Hodzic’s ellers stort set udmærkede svar til Lisbeth Knuden:
Der er ingen grund til at skrive “kære Lisbeth Knudsen” – dels fordi Berlingske Tidendes chefredaktør aldeles ikke er “kær”, men derimod en politisk tvivlsom person, og dels fordi en kommentar på bloggen i princippet ikke retter sig eksklusivt til hende, men til os alle.
Alen Hodzic har derimod ret i, at “på intet tidspunkt blev der opfordret til, at danske soldater skulle dræbes”, og i, at der (tværtimod) blev sagt, at “danske soldater ikke burde ofres for at fremme politikeres uansvarlige krigsførelse (og amerikanske, fremfor danske interesser! gl-j)”, samt at folket (i Afghanistan!) havde “ret til at kæmpe imod besættelsesmagten (…) ligesom danske modstandsfolk gjorde under 2. Verdenskrig”.
Formodentlig har Alen Hodzic ikke noget personligt forhold til Danmark under den tyske besættelse (1940-45) – og det har Lisbeth Knudsen mig bekendt heller ikke. Men jeg er selv gammel nok til at have oplevet den – og kan fuldt ud tilslutte mig Hizb ut-Tahrir’s argumentation som helt berettiget.
Der er ingen grund til at tale om det “famøse møde” (Sic!), ej heller til ikke at “forsvare” Hizb ut-Tahrir, som tværtimod – i netop denne sammenhæng! – fortjener al den støtte, al den tak og ros, som vi kan give dem.
Vi (i Danmark) burde jo selv forlængst have arrangeret dette møde – som forhåbentlig bliver et vendepunkt i udvuklingen herhjemme!
Man behøver ikke at være “muslim” og tro på “Allah”, eller drømme om “Kalifatet” (Sic!) for at kunne værdsætte, at Hizb ut-Tahrir har gjort det danske samfund en uvurderlig tjeneste ved modigt at tage spørgsmålet om vores krigsdeltagelse i Afghanistan op så sobert, klart og objektivt, som det – trods energisk reaktion! – har været tilfældet.
Derimod er der al mulig grund til at bebrejde Lisbeth Knudsen og hendes stort set indskrænkede, reaktionære avis, at man så eensidigt har støttet den ansvarsforflygtigende og uberettigede hetz mod Hizb ut-Tahrir, som lige til det sidste syntes at kunne true mødets afholdelse.
Lad mig til slut sige til Alen Hodzic, at det er fuldstændig irrelevant, om han har “nære venner udstationeret i Afghanistan”.
Det er der mange der har, og det er jo ikke usædvanligt, at folk lider smertelige tab derved. Men kommer ikke sagen ved:
Vi (i Danmark) skal i denne sag – som er landets langt vigtigste anliggende! – kunne se ud over vores personlige følelser, familieforhold og interesser – og lige tværs igennem den sky af spin, det væv af løgne som politikerne – støttet af ryggesløse redaktører som netop Lisbeth Knudsen! – har overvældet offentligheden med gennem alle årene.
Krigen er forbi for Danmarks vedkommende! Nu skal vi bare have vores soldater helskindet hjem – og så skal vi tage et demokratisk opgør med landsforræderen Anders Fogh Rasmussen og hans støtter, der svigtede os lige fra begyndelsen!
Godfred Louis-Jensen
f/OKTOBERBEVÆGELSEN
PS: Mødet i Den Sorte Diamant (21. januar 2011) bidrog forhåbentlig afgørende til at sætte den danske krigsdeltagelse i Afghanistan på den politiske dagsorden! Derfor er vi (i Danmark) Hizb ut-Tahrir stor tak skyldig – men vi må jo nu selv finde ud af at komme videre…
At debatmødet var en succés betyder ikke, at vi nu kan læne os tilbage i forvisning om, at regeringen trækker os ud af krigen i Afghanistan!
Der er sikkert lang vej tilbage; men modstanden mod krigen har – med hjælp fra Hizb ut-Tahrir! – trods alt taget et væsentligt skridt frem mod, at folk(et) selv sætter en stopper for den nu snart 10 år lange, danske krigsdeltagelse…
I Danmark er der overvejende modvilje mod vores krigsdeltagelse – og det har der faktisk været hele tiden, lige siden før 2002.
Men modviljen skal nødvendigvis mobiliseres og skærpes betydeligt for at understøtte aktivt og målrettet, egentligt modstandsarbejde.
Kopi af min kommentar på chefredaktørens blog d.d. kl. 02:55:
DEMONSTRATION SOM SLAG I DEN KOLDE LUFT
Lisbeth Knudsen hævder (22. januar 2011), at “demonstrationen viste, at fremtrædende danske debattører (kunne) finde sammen i en reaktion mod Hizb ut-Tahrir” – men hun dokumenterer det overhovedet ikke.
Og det er næppe rigtigt! Mig bekendt var der ikke en eneste ærlig krigsmodstander, eller bare en tapper kritiker af den danske krigsdeltagelse mellem den forfrosne flok af opportunistiske islamofober (som Karen Jespersen), følgagtige ministre (som Per Stig Møller og Søren Pind), helt anonyme borgere og skaldede aktivister, der havde forsamlet sig overfor Den Sorte Diamant.
Hvis jeg tager fejl, Lisbeth Knudsen – så korrigér mig venligst! Fortæl mig, hvem du tænher på som “fremtrædende debattører”…
Debatmødet i Den Sorte Diamant var iøvrigt indkaldt for at drøfte “krigen i Afghanistan”. Jeg finder det helt uforsvarligt – og mildt sagt latterligt! – at man vil “demonstrere mod uhyrlige synspunkter”, før man havde hørt, hvad Hizb ut-Tahrir havde at sige i denne forbindelse.
At “direktøren for biblioteket (Erland Kolding Nielsen) burde have smidt (sin kunde: Hizb ut-Tahrir) på porten, allerede da de henvendte sig første gang for at leje lokaler til mødet”, er rentud populistisk ævl!
Skønt bl.a. Kulturministeren på jammerligste vis har søgt at promovere dette “synspunkt”, har det på intet tidstpunkt haft større gang på jorden end tanken om “Kalifatet”…
Godfred Louis-Jensen
f/OKTOBERBEVÆGELSEN
PS: Iøvrigt skal vi da (i Danmark) bestemt være indstillet på at “bekæmpe politisk fanatisme” – hvis den bryder lovens rammer!
Men fri os for hetz, urimelige overgreb – og for skinhellige undskyldninger mht. at “give dem et martyrium” (Sic!).
Lad os holde os til loven – og så iøvrigt opføre os ordentligt!
Kære Jacob.
Jeg har lagt mærke til , at du ofte både direkte og indirekte beskytter Islam ,og også forsvarer Islams uhyggelige racistiske og voldelige tankegang , og selvophøjede ret og derved er udøver af vold og magt til, at være nøjagtig lige SÅ ONDSINDEDE, SOM KORANEN jo er imod anderledes frie tænkende personer og religioner.
Islams navn betyder jo underkastelses og Islams offertanker og syge tanker om livet og døden / især om Martyrdøden ( der`jo forfremmer enhver ” GOD rettroende Muhamedaner ” , og ikke en kristen, til et EVIGT GODT LIV efter døden,ikke sand).
Så lad være med at få det til at SE ud ,som om ” De unge Hizb UT-TAHRIR ” her i DK bare så meget som har drømme om, at blive martyrer for Allah her i DK og Europa, eller i det hele taget.
Ved du hvad de er, de er en flok FEJE FORKÆLEDE SNYLTERE på det danske samfund, som de ISÆR med FEJE midler ønsker at omstyrte, som værende ” Et ondt uretfærdigt, vandtro og urent samfund “.
Hvad DET jo heldigvis IKKE er !
Nu må du forsøge på, at være HELT ÆRLIG, ikke Jacob.
Har du forestillet hvilket et vidunderligt godt, frit og rart land DK ville blive med Islams Sharialovgivning , og syge tankegang ved magten.
Nej vel.
Beklageligt , at så ung en mand ( som du jo er ) ikke kan kende forskel på skidt og kanel.
Du må virkelig omvende dig fra din medlidenhed imod Islamitterne, og så SE på ” De unge mænds ” voldsomme oprigtige krav og RET i deres egne Fædrelande i Mellemøsten til blot, at kunne få et nogenlunde rimeligt liv i deres fædrelande ( hvor det netop vil koste dem deres unge liv ).
Så vi ved jo ( og det ved du jo også ), at der er allerede rigtig mange SANDE MARTYRER i ÆGYPEN, ALGERIET, YEMEN osv i dag i mellemøsten.
Men, de Muslimske mænd i Hizb UT-TAHRIR der` truer og får ” de unge uvidende Muslimer ” her i DK og i Europa til , at udøve sygeligt og hævngerrigt psygisk( verbale ),fysisk og materielt vold imod en fredelig nation ( med fredelige ung ), der`ovenikøbet både betaler for deres uddannelse,børnehaver, hjem osv.
Med alle de ligitime GODE rettigheder de har her hos os. Kunne de unge mænd og kvinder i Ægypten opnå blot lidt af ” de frihedsrettigheder ” både du og jeg har her i DK ” , så vil jeg i al fald glæde mig på deres vegne, og de unge mænd der`gerne vil leve døde så IKKE forgæves for deres venner og familie, vel?Det er jo frygteligt , forfærdeligt og uhyggeligt.
Lige nu er jeg dybt rystet og forfærdet over ” den voldsomme urimelige overmagt ” de er oppe imod i et Islamiskt styret land.
Du burde skamme dig godt og grundt. K.Iskov.
Skriv en kommentar