Danmark dumper i demokratisk stress test

Af Jacob Mchangama, Justitia 44

I den seneste tid er europæiske banker blevet udsat for stresstest, der skal afklare, hvorvidt de kan modstå en forværring af krisen. I den forgangne uge var det så det danske demokrati, der blev udsat for en stresstest med besøg af fra Kinas præsident Hu Jintao. Hvordan vil et land, der bryster sig af at være blandt de frieste i verden, og som har menneskerettigheder som en højtprofileret del af sin udenrigspolitik, håndtere et statsbesøg fra verdens næststørste økonomi, der samtidig udgør et autoritært partistyre med systematiske menneskerettighedskrænkelser på samvittigheden? Som jeg var inde på i min tidligere blog har regeringen ikke været meget for at kritisere Kina, og indtrykket af en ”pragmatisk” dansk tilgang til Kinas menneskerettighedskrænkelser blev da også bekræftet.

Men en ting er, at man afholder sig fra at komme med hård kritik af, hvordan Kina behandler sine egne borgere. Selvom man kan kritisere regeringens manglende mod, har den ingen forpligtelse til at holde den principielle fane højt, og ingen danske borgere bliver udsat for krænkelser på grund af regeringens manglende mod. Men en anden ting er, at den danske regeringen indfører restriktioner og hvad der smager af censur og dermed en mild version af kinesiske tilstande under statsbesøget. Hu Jintaos besøg medførte nemlig ikke alene dansk selv-censur i forhold til kritik. Man ”skånede” også  den kinesiske delegation for offentlige tilkendegivelser af protest og kritiske spørgsmål. Den uafhængige tv-station NTD TV kunne således ikke opnå kreditering, og ifølge Jyllands-Posten ligger man inde med en lydfil, hvor en medarbejder i udenrigsministeriet fortæller, at det er kineserne, der bestemmer, hvilke kinesiske medier der kan opnå akkreditering, selvom NTD TV er registreret i New York. Det siger sig selv, at kineserne ikke ønsker en kritisk tv-station til at dække Hu Jintaos besøg, og nægtelsen af akkreditering var da også udtryk for en yndet kinesisk taktik. Som det fremgår af det amerikanske udenrigsministeriums seneste menneskerettighedsrapport om Kina:

“The government limited attendance at official government press briefings to domestic media; foreign media and diplomats were only allowed to attend briefings conducted by the Ministry of Foreign Affairs and a handful of press briefings held around special events”.

Men det skulle blive værre endnu. Fredag blev en journalist fra Ekstra Bladet anholdt for at ville sætte en plakat omhandlende Tibet op ved den lille havfrue. Det er muligt, at journalistens ophængning af en plakat ville være i strid med gældende regler. Men i så fald kunne politiet blot have valgt at fjerne plakaten og påbyde journalisten ikke at gentage forsøget eller bede ham om at fjerne sig. En anholdelse virker som et fuldstændig uproportionelt middel at tage i anvendelse, særligt når henses til respekt for ytringsfriheden. Hermed var politiets prioritering af kinesiske følelser på bekostning af  danskernes ret til at udøve grundlovssikrede frihedsrettigheder dog ikke slut. Ifølge Jyllands-Posten blev en kvinde anholdt, da hun fremviste det tibetanske flag ved Langelinje, da Hu Jintao sejlede forbi. Ifølge kvinden fortalte politiet hende, at de var nødt til at sigte hende for besiddelse af euforiserende stoffer, da det var den eneste mulighed for at visitere og anholde hende. Efterfølgende er sigtelsen blevet droppet. Er denne udlægning korrekt – og det tyder det på – er det et grelt eksempel på en vilkårlig anvendelse af politiets magtbeføjelser. Ligesom den manglende akkreditering af NDT TV er anholdelsen af Ekstra Bladets journalist og den kvindelige demonstrant som taget ud af den kinesiske modus operandi. Som det fremgår af ovennævnte amerikanske menneskerettighedsrapport om Kina:

“authorities heightened restrictions on freedom of movement periodically, particularly to curtail the movement of individuals deemed politically sensitive before key anniversaries and visits of foreign dignitaries, and to forestall demonstrations….The authorities increased attempts to limit freedom of speech and to control the press, the Internet, and Internet access….Abuses peaked around high-profile events, such as the visit of foreign officials.”

Kan det virkelig passe, at Danmark indfører kinesiske tilstande på egen jord af frygt for kinesiske reaktioner? Desværre er disse eksempler blot de seneste vidnesbyrd om de konsekvenser, en ny verdensorden medfører for værdier som ytringsfrihed og politisk pluralisme.

Det er nemlig ikke første gang, at man kan mistænke danske regeringer for at føje andre lande, når stærke interesser står på spil. Tag eksempelvis straffesagen mod ROJ-TV, der på trods af flere frifindelser i TV- og Radionævnet blev indledt på et tidspunkt, hvor det tyrkiske pres på Danmark var stærkt som følge af Tyrkiets øgede økonomiske styrke og et dansk ønske om at opnå Generalsekretærposten i NATO. Man kan også pege på den tidligere regerings genoptagelse af udleveringssagen mod Niels Holck, som regeringen ellers tidligere havde erklæret for død. Udleveringen skete på et tidspunkt, hvor Indien grundet sin langt stærkere økonomiske position havde større mulighed for at påvirke en dansk regering end tidligere, hvor indisk indflydelse var stærkt begrænset.  Disse sager vidner om den ændrede verdensorden, hvor vestlige lande ikke længere kan sætte sig igennem i samme grad som før. Det kan være sundt nok, at verdens lande ikke skal danse efter Vestens pibe, men det er dybt problematisk, når det får konsekvenser for vores eget demokrati og frihedsrettigheder. Den kinesiske stress test viste, at selv et stærkt liberalt demokrati som Danmark kan rystes, og at vi på grund af mange årtiers fred og velstand har udviklet et abstrakt forhold til vores frihedsrettigheder. Ligesom stress test af banker har ført til nedjusteringer af disses kreditvurderinger, bør håndteringen af det kinesiske statsbesøg føre til en nedjustering af Danmarks placering på internationale lister over graden af respekt for borgerlige og politiske frihedsrettigheder.

44 kommentarer RSS

  1. Af PREBEN JENSENH

    -

    Spørgsmålet er jo om Danmark virkelig er et demokratisk land? Er det et ægte folkestyre vi har?

    Visse partier synes ihvertfald at køre deres helt eget løb, hvor de systematisk modarbejder det danske folks velfærd og fremtidsmuligheder.

    (Se også under Hannibal Vestager af Niels K-K.)

  2. Af Torben Hansen

    -

    Ja, man kan virkelig spørge sig, om de demokratiske principper, som bl.a.Grundloven bygger på, ikke trædes under fode, når bl.a. Skat kan få lov til at krænke den private ejendomsret, som vi mig bekendt ikke har afskaffet officielt endnu.Det næste bliver vel kontrolbesøg fra offentlige myndigheder, om vi passer vores børn efter de principper og retningslinjer, som er udstukket fra Staten. Nej, magen til Sovjetstat skal man snart lede længe efter.

  3. Af Jørgen Christensen

    -

    Hvorfor denne forargethed. Skal Danmark absolut blande sig i andre landes interne forhold. Et godt gammelt dansk ordsprog. Fej for egen dør etc.
    Hvorfor al denne kritik af Kina, hvem kender virkelig forholdene til bunds, selvfølgelig er der forskel til Danmark – gudskelov for kineserne.
    Der er historiske og religiøse forskelle og ikke mindst i mentaliteten, der er så meget bedre end den danske Jantelovsmentalitet, hvor succes er en skændsel. Vi har ydermere en minister, der står frem og udtaler: ’Hvor er denne stikkermentalitet herlig’.
    Når man inviterer gæster – private som offentlige, går jeg ud fra, de samme høfligheds regler/normer er gældende, man forsøger på bedste måde at gøre opholdet/besøget godt og behageligt. Hvad kender en journalist også til dette? Jeg mener en høflig dannet opførsel. Hvorfor skulle man ellers invitere, for at genere gæsten, ja i Danmark er der snart intet, der ikke forundrer og gør mig ked af det, men der er andre fora, hvor alt dette kan tages op.
    Danskerne tror, vi alene vide, gad vide, hvornår de vågner fra denne selvforherligende rus.
    Nu var der nok andre bagtanker her, vi vil forsøge at få nogle kontrakter fra Kina – fint – og derfor er der netop grund til høflighed; men pas på: ’Når børn og narre kommer til marked, tjener kræmmerne penge’.

  4. Af Carsten Jacobsen

    -

    Er Niels Holck blevet udleveret til Indien? Hvornår er det sket?

  5. Af Helge Olsen

    -

    Udenrigspolitik er først og fremmest realpolitik. Derfor indsætter man ofte m/k’er med diplomatisk skoling såvel som erfaring på posten som udenrigsminister, og af samme grund må Villy Søvndal gøre gode miner til slet spil og glemme alle de rette meninger, han havde engang. Når det handler om milliardordrer og tusinder af arbejdspladser, er det ikke rettidig omhu at tale om Tibet, menneskerettigheder og lignende irrelevante materier.

    Ekstrabladets mediestunt omkring politiets fjernelse af en plakat såvel som en journalist, der burde være klogere, giver jeg ikke meget for. Derimod lader der til at være problemer omkring politiets beredskab i f.t. demonstrationerne (f.eks. afgrænsning på forhånd af, hvor demonstranterne måtte være) og omkring akkreditering af medier (TV-stationer).

    Forhåbentlig lærer myndigheder og politikere af sagerne, således at de gør det bedre næste gang.

  6. Af niels hansen

    -

    @Jacob Mchangama

    Sidst Danmark dumpede i den helt store stil i den demokratiske stresstest var under COP15 mødet i København.

    I sammenligning hører dine eksempler hjemme i ’småtingsafdelingen’, selv om de er slemme nok.

  7. Af Jan Jørgensen

    -

    Jeg bor på Nørrebro og skal finde mig i, vi har censur med hensyn til kriminelle indvandrer.

    Jeg lever i et land, hvor korruption er indbygget i samfundets struktur, hvis du er politiker kan du svine med skateydernes penge, som du lyster.

    For få år tilbage kritiserede USA forholdene for fanger i kinesiske fængsler, og de måtte tie, da det viste sig at udnyttelsesgrad og dødelighed var højere i USA.

    Jeg er bedøvende ligeglad med, om de har den ene eler anden form for styre, sålænge menneskerettigheder overholdes.

    Bliver de det når vi skal finde os i at polityikerene, som bor på Østerbro eller Frederiksberg, skal fylde vores samfund med kriminelle.

    Selv her på avisen bliver man blokeret, når man fremhæver dette…..

  8. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “Man kan også pege på den tidligere regerings genoptagelse af udleveringssagen mod Niels Holck, som regeringen ellers tidligere havde erklæret for død.

    Udleveringen skete på et tidspunkt, hvor Indien grundet sin langt stærkere økonomiske position havde større mulighed for at påvirke en dansk regering…”

    Den urdanske, nyhinduistiske terrorist Holck (Niels Christian Nielsen) fra Ananda Marga blev jo netop ikke udleveret til Indien!

    Den forrige regering troede angiveligt ikke på den indiske regerings forsikringer om, at Holck ikke ville blive udsat for tortur, eller at han ville få en retfærdig rettergang, samt at han ikke ville blive idømt dødsstraf.

    Holcks medsammensvorne, (den tidligere Secret Service-agent…) Peter Bleach, fik en retfærdig rettergang og afsonede kun to år af sin straf, før han blev sendt hjem til Storbritannien.

    Holck er en hjemmegroet, urdansk, religiøs terrorist, der forsøgte at iværksætte en voldelig opstand mod den demokratisk valgte regering i den indiske delstat Vestbengalen, ved at medvirke til en gigantisk våbennedkastning.

    Men Danmark beskytter jo dusinvis af andre, herboende, religiøse terrorister mod retsforfølgelse, som regel fordi danske myndigheder mere eller mindre velbegrundet, anser de lande, der vil have dem udleveret til retsforfølgelse, for at være udemokratiske, religiøse diktaturer, der ikke vil respektere de religiøse terroristers menneskerettigheder…

  9. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Ananda Marga i Indien har for længst taget afstand fra Holcks forsøg på, at starte en voldelig opstand mod Vestbengalens demokratisk valgte regering.

    Så der er ingen risiko for, at Holck bliver en nyhinduistisk martyr, hvilket potentielt set kunne udløse sympatiterror fra religiøse fanatikere, hvis han blev fængslet.

    Den indiske regering har garanteret, at Holcks menneskerettigheder vil blive respekteret, under og efter retssagen, ligesom hans medsammensvornes menneskerettigheder blev respekteret.

    Og Danmark har i den grad brug for, at samarbejde med det demokratiske, multireligiøse land, Indien, om forebyggelse og retsforfølgelse af religiøs terror.

    Derfor burde Holck vre blevet idleveret til retforfølgelse i Indien!

    For Indien er som nation i dén grad konsekvensekspert i multireligiøse konflikter, og de krige og folkemord, der følger…

  10. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    For en god ordens skyld – rettelse:

    “Danmark har i den grad brug for, at samarbejde med det demokratiske, multireligiøse land, Indien, om forebyggelse og retsforfølgelse af religiøs terror.

    Derfor burde Holck være blevet udleveret til retforfølgelse i Indien!”

    Lad os i øvrigt håbe, at Indien ikke sender nogle dræberdroner til Nordsjælland, for at få ram på Holck…

  11. Af Holger Larsen

    -

    Demokratiet bærer sin undergang i sig selv
    Ethvert samfund bør fokusere på det totale samfunds behov og ikke på enkeltindividets behov. I det Kinesiske samfund tæller samfundet mere end det enkelte individ. Her må det enkelte individs behov vige for samfundets. Udøvelsen af dette demokrati praktiseres af det kinesiske kommunist parti og dets præsident. Ja, faktisk mener det kinesiske parti at deres samfund er demokratisk styret.
    I Danmark praktiseres udøvelsen af magten af valgte grupperinger, kaldet partier. Partierne konkurrerer om vælgernes gunst med argumenter som menneskerettigheder, den enkelte borgers begærlighed og egoisme, man bruger slogans som “de bredeste skuldre …”, “social retfærdighed” o. lign. Hvad der er det bedste for samfundet som helhed interesserer ingen. For den enkelte vælger er det egne personlige goder, såsom penge og fritid, der tæller samt egne personlige sygdomme.
    Måske bærer demokratiet sin egen undergang i tilsidesættelsen af samfundets behov. Kina har klaret sig i over 5000 år og ser ud til at fortsætte med at klare sig. Der har været nogle revolutioner og udrensninger. Der er splinter i magtens udøvelse, men det er der sørme også i det danske styre. Kina er baseret på samfundets ve og vel og ikke på enkeltpersoner. Demokratiets valgsystem appellerer desværre til det modsatte, hvilket kan blive demokratiets undergang.

  12. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Polemisk sagt:

    Rent selvforsvar – for hvis vi ikke ‘ligner’ Kina
    (udadtil), så risikerer vi at komme under pres af endnu flere flygtningestrømme – nu også/el yderligere østfra.

  13. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Det vil være ret svært, at få politisk flertal for, at bygge en kinesisk mur i kystnationen Danmark, Birgit. Venstre vil jo ikke engang have toldere ved grænsen.

  14. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Sjovt, at Nobelprisen lige skulle modtages i Norge samtidig, af Aung San Suu Kyi. I stor pomp og pragt og med det norske kongepar påførste række.

    Men – hver ting til sin tid. Hvis man hver gang til et lands repræsentanter, som i forvejen godt kender vort standpunkt, råber: ‘Idiot’ el lign, så fremmer det heller ikke nogen forståelse på sigt i noget forhold. Så tja ..

  15. Af PREBEN JENSENH

    -

    Jacob S-R…..

    Mig bekendt er der tale om en halvrød indisk delstat, og jurister har skønnet at garantierne for en fair retssag (og ingen tortur) ikke er meget bevendt. Så jeg tror det var godt at vi ikke udleverede Niels Holck. Et land bør strække sig langt beskytte sine egne borgere.

    Iøvrigt var NH vist kun involveret fordi han ville hjælpe mennesker som blev forfulgt og massakreret af kommunistiske bander. (?)

  16. Af Jan Petersen

    -

    Jeg synes faktisk, Danmark klarede en ret flot demokratisk stress test for en gang skyld. Man forhindrede på fin vis at en inviteret gæst ikke blev svinet til. Det skal politi og andre have stor tak for. Det klæder Danmark.

  17. Af Peter B. Jensen

    -

    Jeg savner kritikken af den store forbrugerglæde ved billige kinesiske varer?

    Det er jo fint nok med symbolpolitiske tiltag, men det klinger ret hult når vi samtidig køber lystigt ind hos kineserne, og støtter dem den vej igennem. Vi ved jo godt at den billige elektronik og tekstil kun kan produceres til den pris, når man afstår fra at give arbejderne rettigheder og anstændige vilkår – og ignorerer naturen, det billige skidt.

    Vores samhandel er en langt mere direkte støtte end alverdens politiske møder. Så problemet er måske at vi er blevet for kapitalistiske til samtidig at være demokrater.
    Mange af de nævnte kritikpunkter bærer mere præg af forretningslogik end demokratisk logik: Kan det betale sig at stå fast på vores principper, eller skal vi bøje dem for at opnå andre fordele?

  18. Af Bjarne Petersen

    -

    Nu er Helle Thorning jo gammel kommunist og sammen med Ole Sohn, tåler de ingen kritisk af den menneskeundertrykkende og samfundsødelægge ideologi de har i deres hoveder…..Derfor……..Nu sulter befolkningen og magt eliten tager mere i løn, det foregik i 1930’erne i Rusland og om det nu ikke foregår i Danmark i 2012, befolkningen skal arbejde mere og holde for, selv får de lønforhøjelse…bad timing.

  19. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Peter B. Jensen – 01:18

    Vi som de skal se vores materialisme i øjenhøjde! Men sværere, hvor mulighederne er nye el forholdsvis nye – alle taler om vækst, og den uhæmmede holder ikke i længden – ejheller nogen natur. Og – det kan iøvrigt gå grueligt galt.

  20. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Peter B. Jensen – 01:18

    Med uhæmmet mener jeg ukritisk.

  21. Af Karl Wilders

    -

    Saa koerer Mchangama’s Cafe Latte korrekte sludder igen.

    Andedammen maa bare ikke kunne begaa sig clever paa de bonede gulve. For hvad rager det virkeligt, at en succeshistorie-liderlig Ekstra Blads journalist, forgaar sig imod lovens meldepligt om, at opsaette plakater. Og en stoned kvinde paa en kaj holder et flag hoejt. Wow Jacob, er det det hele?

    Er det grunden til, at dit Cafe Latte miljoe ikke kan komme til ro?

    Forfaerdeligt…..

    Kasper Stoevring har skrevet en vaeldig fornuftig blog omkring Kina du boer laese. For saalaenge kineserne selv, er godt tilfredse med deres land og system, boer Danmark – i disse traengte tider – saa ikke blot koncentrere sig om, at lave nogle skaller?!

  22. Af Karl Wilders

    -

    @Holger Larsen

    Du har ret. Den danske selvfedme har ingen graenser. Danmark er forlaengst forkommet til en demontage, af et tag-selv-bord, hvor man skider paa kulturarv, moral, dyder og hvad der er vigtigt, for at landet har en fremtid for naeste-generation. Det handler kun om egoet, og ikke om, hvad der er bedst for Danmark.

  23. Af Arvid Holm

    -

    I Danmark er det ganske almindeligt, at myndighederne manipulerer ytringsfriheden/demonstrationsretten, når man vil undgå ubehageligheder.
    Demonstrations-tilladelser inddrages eksempelvis rutinemæssigt, når der varsles moddemonstrationer fra grupper, der erfaringsmæssigt optræder voldeligt.

    Det er således i overensstemmelse med almindelig accepteret praksis fra myndighedernes side, når man undertrykker provokationer overfor Kina, der ikke finder sig i den slags uden gengældelse med passende ubehageligheder.

  24. Af Ulf Timmermann

    -

    Vi har demokrati – We Are The World! What a roadshow.

  25. Af Lasse Dam

    -

    @ ARNE RUUD …..savner dig idag…..kan du ikke på vanlig vis sætte alle disse MEGET velvidende personer på plads med nogle enkelte linier om hvor simpelt og enkelt LIVET ere

  26. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Ha, ha .. Jakob Schmidt-Rasmussen – 18.6. – 18:59

    Har du aldrig hørt om os som den storslåede skibs/søfarts-nation? :-)

    Ja, hvor blev de af ..? Nu droner vi jo af sted ..

    Og Venstre – hvem er de?

    Nåh joh, det er jo nogle af de folk, der i en trend og i ‘et fremskridtets uforklarlige blålys’ heller ikke altid kender forskel på op og ned, for og bag ..

    Så – vi er foreløbig sakket agterud .. så det kan kun gå fremad, omend jeg tror, at Venstre mfl bør samarbejde med regeringen i den økonomiske situation – og omvendt. Det har de iøvrigt burdet gøre endog før valget.

    Men skibsfarten, skibene, vores stolte færd, den/dem/det elsker jeg. Og vi har rigtig mange, der kan sejle – som normændene, der alle kan stå på ski, og fra barnsben.

  27. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Lasse Dam – 09:22

    Enig: – RUD for President!

    Nå – en enkelt fridag er jo tilladt, sognene skal jo også passes!

  28. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg tror, at det overses, at et samfund består af en befolkning. En befolkning, et folk, består af enkelt individer, hvilket vil sige, at de udgør samfundet.

    I Danmark har vi været igennem perioder med megen magtbrynde, utrolig fattigdom og slavelignende tilsande for store dele af enbefolkning, hvorfor vi har udviklet en civilisation, hvor der er lyttet og tingene er blevet ændret.

    Så – hvis det en dag skulle gå mindre godt i en nation, så vil enkeltindivider manifestere sig – og antal af disse vil ses. Og – det er blålys at tale om folkets bedste, og at et styre vil et folks bedste.

    Naturligvis vil de det – uanset om de er valgte eller selvvalgte i en nation, ellers bliver der ballade og i visse nationer ruller hovederne jo stadig el kan det. Der er helt klar besked om folks behov – dvs også det enkelte menneskes behov for indtjening, mulighed for dette – og sikkerhed mod fattigdom; hvis ikke indført alt i Kina, så kommer de til det – som i DK.

    Med den fremgang så er de ej heller ikke interesseret i, at folk ved arbejdslshed bare bliver smidt ud til ‘ingenting’ – el i håb om, at en familie er der .. el til gaden og uden mulighed for hjælp ved sygdom el alderdom etc.

    Eller kan folks hoveder jo stadig rulle sin egen skøve gang. Og – det tror jeg ikke, at man er el kan være interesseret i. Det hører med til at klare sig som nation.

    Ethvert land er nødt til at tage højde for, hvordan det nu er indrettet, altså status quo – og at gøre tingene ud fra dette. Og helst bedre – fordi det er afhængigt af enkeltindivider og deres vel livet igennem.

    At det så ikke forstås af politikere og allehånde ideologiske kvæstelser undervejs, det er en anden sag; men den bør tages op, fordi det ofte forlænger
    processer og andet ser måske ikke dagens lys, hvor det burde.

    Og – vi er helt klare over i DK, at der skal ske bedre ting, endnu bedre – så vi kan kende os selv igen og ikke ødelægge, hvad vi sagtens kan være bekendt og samtidig være stolte af.

    Og – netop aht til næste generation/er!

    Og – lige det starter allerede før endog en så lyksalig tilstand i menneskehedens historie, som en vuggestue-plads!

  29. Af johan clausen

    -

    jacob, jeg er for så vidt enig i dine betragtninger. du overser dog nogle centrale aspekter.

    1. det vi ser er et produkt af den neoliberale ideologi, du selv er fortaler for, hvor markedet bliver dominerende inden for alle aspekter.

    2. du ville næppe være ligeså kritisk, havde det været den amerikanske præsident, der havde besøgt – amerikanerne behandler deres egne borgere bedre end kineserne, men med drone angreb i pakistan, obama’s kill list, guantanamo, krige i irak og afganistan – har de nok ansvar for flere brud på internationale konventioner og menneskerettigheder.

    du er derfor lidt af en hykler og totalt blændet af ideologi.

  30. Af Helge Ebbe Nørager

    -

    Nu uden kilder så censur ikke flipper ud.

    Kommentar.

    Kina er ikke til at skrige af grin af…

    10% af den samlede verdens handel er falsk viagra og andre forfalskninger..
    10% af verdens handlen, prøv at fat det omfang af svindel.
    Mest af denne svindel med bly i maling, plastik i ris, hostesaft med træsprit, osv er fra Kina.
    Denne handel er så omfattede at den KUN KAN FINDE STED MED KINAS REGERIINGS VELSIGELSE…

    Kina er verdens største svindel og humbug nation ledet af en flok facistoide kommunist kloner.

    Vi burde indføre stop for samhandel, eller straftold og kontrol af ALT som kommer fra de svindlere.

    Deres valuta er falskt vurderet, og de stjæler alt de kommer inærheden af, selv Danmark skulle lige aflevere teknologi og inverstere i Kina for 17,7 Milliader, lusede 300 millioner til Danmark.

    Mit pt. eneste håb er at Grønland vil være klogere og bede dem gå til a h.. til.

    Så kan jeg senere i livet søge politisk asyl på Grønland.
    Danmark er åbenbart blot en lokal afdeling af censur afdelingen i Bejing politi.

  31. Af Peter nielsen

    -

    Problemet er, at vi har alt for mange off. ansatte, som ogsaa blogindehaveren er part af, der goer absolut intet for deres indkomst. Disse skal forsoerges af skatteindbetalinger. Dette goer behovet for skatteindbetalinger stort. Dette er beloeb der skal findes foer man kan have frihed. Dvs. det kan vaere Danmark er eller ikke er et demokrati, men frit demokrati, det er det ikke!

  32. Af Jesper Dorph

    -

    Meget enig. Til din liste kan tilføjes:
    – Skats nye adgang til privat ejendom uden retskendelse.
    – Regeringernes manglende efterleven af rimelige høringsfrister for lovforslag.
    – Misbrug af ekspropriationer.
    – Brandbeskatning og afgiftsåg som fjerner den økonomiske og handlemæssige frihed.
    – Makulering af gamle PET-arkiver for at skjule historiske begivenheder.

  33. Af Lisa Ahlqvist

    -

    Altså, hvis jeg skal forstå hele miseren ret, og det skal man vel, skal alle banker verden rundt undergå en stress-test?

    Er det for at se, om der er nogle penge tilovers efter de ansvarlige har spillet det hele bort og ikke glemt at få udbetalt bonus alligevel? For de skal da forgyldes efter al deres hårde arbejde.

    Det manglede da bare, for det er vel en kunst at være prof pengejonglører og så få det til at se ud som om, man gjorde en kæmpe indsats med at tabe kunderness mange milliarder.

  34. Af Allan Hansen

    -

    Hvad er demokrati?
    Svaret er, at det ved vi faktisk ikke!
    Det eneste vi ved med nogenlunde sikkerhed
    er, at demokrati var en idé, der opstod i det gamle Grækenland.
    En idé, der gik ud på at borgerne skulle have indflydelse på samfunds udviklingen.

    I dag ser vi mange forskellige lande, der kalder sig demokratiske lande
    men meget forskellige administrering af den demokratiske idé.
    Men får borgerne indflydelse på samfunds udviklingen ved, at sætte et
    kryds ved en folkeafstemning hvert fjer år? Nej det er en illusion.
    Demokrati betyder slet og ret – folkestyre.

    I dag bliver politikerne valgt på hvem, der kan sælge den bedste
    løgnehistorie – når de så kommer til magten er folket reelt sat ude for indflydelse.
    Er det demokrati når en familie sidde i folketinget i 100 år?
    Nej, det er familie dynasti og har ikke noget med demokrati at gøre.
    Det er en illusion, at en familie skulle have særlige politiske fortrin.
    Er det demokrati når man dømmer borgerne for, at sige deres mening
    i det offentlige rum, som er deres grundlovs sikkerede rettighed!
    Er det demokrati når politikerne selv kan bestemme hvor meget profit
    de selv skal have?

    EU parlamentet er ikke et demokratisk organ i den klassiske forstand.
    De fleste borger har ingen indsigt endsige indflydelse på hvad, der forgår
    i dette organ!
    En anden ting er, at de folk der sad på parnaset ” tinget,, var alle trænet tænker
    og ikke som vor tid med pølsemænd og kagekoner.
    Helle, Margrete og Johanna er jo blot store forkælede børn uden den mindste erfaring
    om samfunds udviklingen.
    Sådan sat lidt på spidsen kunne man sige, at demokrati var en god idé, der aldrig blev til noget.

    STOR ÅND OG SMÅ DYDER.

    “Ak ja, hvor gives der stor ånd?
    Men blot narrehuer og maskespil,,.
    Citat: Friedrich Nietzsche tysk grovsmed, der filosoferede
    med hammeren.

  35. Af Allan Hansen

    -

    Gandhi blev engang spurgt om hvad synes om demokrati?
    Han svarrede det lyder som en god idé! (…)

  36. Af jørn mortensen

    -

    Det burde nok være en mulig løsbar opgave for det danske diplomati, at gøre den kinesiske delegation opmærksom på, at personer med relationer til kinas måde at håndtere fx Tibet på, ville stå ved vejsiden med bannere og plakater.
    Det er jo en del af det danske demokrati. Og i Kina er det desværre ikke muligt at komme til orde.
    Så længe lederen ikke bliver fysisk truet eller bilkortegen skal stoppe, må det nok kunne lade sig gøre at lade ytringsfriheden virke.
    Vi behøver jo ikke krybe.
    I forvejen har Kina inddelt verden i “de fårede” og “de bukkende”, vær vis på det.
    I virkeligheden tror jeg mere kineserlederen frygter et kys fra Ole Sohn. Vi så jo hvordan det gik DDR sidste gang Ole S. kyssede en kommunistleder.

  37. Af Gerda Green

    -

    Vi er da også perlevenner med USA som i den grad behandler sine egne borgere som skidt.
    Stater som begrænser sine borgeres rettigheder ift medlemsskab af fagforeninger og retten til at strejke. Kina er ganske langsomt på vej mod mere demokratiske forhold… hvor lang tid tog det ikke for vestlige lande, hvor man i højere og højere grad angriber egne borgeres rettigheder og undertrykker dem.
    Vi accepterer forholdene i Indien, hvor man kalder styringsformen demokrati….. men ingen kritisere deres behandling af egne borgere, deres accept af hvordan kvinder og børn behandles. Kvinder der dræbes af svigermor fordi svigermor er utilfreds med medgiften.
    I Kina sulter befolkningen ikke, et-barns politikken gør at verden ikke er blevet oversvømmet af kinesere.

  38. Af Lisa Ahlqvist

    -

    Og min gode gamle ven, frihedselskende Winston Churchill, som vi kan takke for mange ting, bl.a. Danmarks frihed, samt at vi ikke alle taler russisk i dag, ytrede sig også om demokrati som flg: “Of all the imperfect systems we have perhaps democracy is the least imperfect!”

  39. Af Ulf Timmermann

    -

    @ Allan Hansen

    Det var nu ikke et spörgsmål til hans holdning til vestlig demokrati specifikt, Gandhi replicerede på, det var til, hvad han syntes om vestlig civilisation som sådan, med hans berömte: “I think it would be a good idea”.

  40. Af Jan Petersen

    -

    “Menneskerettigheder” … er det når velfærdsturister nægter at rejse hjem, hvor de kommer fra?

    Op et vis sted med de “rettigheder”. Jeg ku’ brække mig!

  41. Af Ulf Timmermann

    -

    Jamen, Jan Petersen, politikerne, mange iblandt os og ikke mindst journalister og medlemmer af tänketanke, som oplägsholderen her, er ubehjälpeligt fanget på det forkerte ben: At vi, og alt, hvad vi står for, medsamt vores institutioner såsom demokrati og krigsmagt, er en Guds gave til menneskeheden. Den piedestal får du dem aldrig ned fra – med mindre de kommer ud at arbejde en dag, som man – da jeg var barn og ung – sagde om dem, der gjorde sig forestillinger, trängte til. Mere end nogensinde tränger de til at komme ud og tjene til deres daglige bröd i deres ansigters sved.

  42. Af Ole Hjertmann Christiansen

    -

    Hej alle debatører.
    Der kan siges både for og imod, det er en vanskelig ting at diskutere.
    Jeg må indrømme, at den sidense regering ikke er vad magten ved min hjælp.
    Jeg er også utilfreds med de danske overtrædelser af menneskeretighederne.
    Udenrigsministeren har nok ikke haft en heldig hånd med de løsning, har har valt at konsentrere sig om.
    Det er muligvis svært at være politiker, men det er noget folk selv be’r om, så jeg forstår ikke helt, hvorfor det er gået sådan ??

  43. Af Ole Hjertmann Christiansen

    -

    Hej igen. Jeg beklager stavefejlene – mit tastatur har det ikke godt.

  44. Af Hvad Hu'len skete der? | KINA KENDEREN

    -

    […] Mchangama, chefjurist hos tænketanken Cepos, skriver i Berlingske, at Danmark under Hu Jintaos besøg blev udsat for en demokratisk stress test – og dumpede. […]

Kommentarer er lukket.